You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/92254
Title: 
Análise dos caminhos isotrópicos adotados por pessoas com deficiência visual em um curso de Educação a Distância na perspectiva inclusiva
Author(s): 
Trentin, Denise Gregory
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O presente trabalho pertence à Linha de Pesquisa Práticas e Processos Formativos em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista ‘Julio de Mesquita Filho’ de Presidente Prudente. A pesquisa teve como objetivo analisar os caminhos isotrópicos utilizados por cursistas com deficiência visual na Educação a Distância. Esta análise foi relativa às condições de acessibilidade no Ambiente Virtual de Aprendizagem Teleduc, para a realização do curso de Tecnologias Assistiva, oferecido pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” de Presidente Prudente. Para alcançar este objetivo, realizou-se uma pesquisa do tipo analítico-exploratória. Os cursistas foram selecionados para participar da quarta edição, realizada no ano de 2011. Os procedimentos para coleta de dados contaram com observações pontuadas por um mediador e com a aplicação de questionários a quatro cursistas com deficiência visual. A análise do uso dos caminhos isotrópicos, pelos cursistas com deficiência visual, fundamentou-se nas teorias de Vygotski sobre zona de desenvolvimento proximal e sócio-construtivismo. Esta análise mostrou como os cursistas com deficiência visual avançaram em seu aprendizado utilizando seus caminhos isotrópicos. Observou-se o uso de caminho isotrópico externo, na atuação do monitor junto ao cursista para acessar as ferramentas e realizar as atividades do curso. A proposta da contribuição de outra pessoa auxiliando na aprendizagem e inclusão das pessoas com deficiência visual na Educação a Distância, e sua denominação como caminho isotrópico...
  • This work belongs to the line of Research Practices and Training Processes in Education of the Postgraduate Program in Education of the Universidade Estadual Paulista ‘Julio de Mesquita Filho’ de Presidente Prudente. The present study had as basic objective, to analyze the isotropic paths used by visual deficient students in the Distance Education. This analysis was relative to the conditions of accessibility in the Teleduc Virtual Learning Environment for the accomplishment of the course of Assistive Technologies, offered for the State University “Júlio de Mesquita Filho” of Presidente Prudente. To reach this objective, an analytical – exploratory type research was performed, by means of observations and application of questionnaires to four students with visual deficiency that had been selected to participate of the fourth edition in 2011. The analysis of the use of the isotropic paths for the students with visual deficiency was based on the theories of Vygotski of proximal development zone and social-constructivism. This analysis showed how the students with visual deficiency have advanced in your learning using their isotropic paths. To assist the students on the access to the course tools and development of the activities, a monitor was invited. As result, it was analyzed the use of proper resources or isotropic paths for the students with visual deficiency. The use of external isotropic path was also analyzed, in the performance of the monitor. The proposal of the contribution of ‘another person’ to assist for the learning and inclusion of the people with visual deficiency in the Distance Education and its denomination... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
6-Sep-2013
Citation: 
TRENTIN, Denise Gregory. Análise dos caminhos isotrópicos adotados por pessoas com deficiência visual em um curso de Educação a Distância na perspectiva inclusiva. 2013. 142 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2013.
Time Duration: 
142 f. :
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Cegos
  • Isotopos
  • Educação inclusiva
  • Deficientes visuais
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/92254
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.