You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/92334
Title: 
As concepções de professores de Matemática de 5ª série do ensino fundamental sobre sua prática e os resultados do SARESP 2005
Author(s): 
Corrêa, Laura Maria
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Secretaria Estadual de Educação
Abstract: 
  • A presente pesquisa, de natureza qualitativa, vinculada à linha de pesquisa “Práticas Educativas e Formação de Professores”, do Programa de Pós-graduação em Educação, da Faculdade de Ciências e Tecnologia – FCT/Unesp, Campus de Presidente Prudente, analisa as concepções que os professores de 5ª série do Ensino Fundamental da Diretoria de Ensino da Região de Presidente Prudente (DERPP) têm sobre sua prática pedagógica, buscando relacionar indícios, características e motivações de uma prática diferenciada aos resultados obtidos por seus alunos no Sistema de Avaliação de Rendimento do Estado de São Paulo (SARESP), no ano de 2005. O referencial teórico baseia-se nos trabalhos de Ponte (1992, 1993, 1994), Fiorentini; Souza Jr; Melo (1998), Fiorentini (1995, 2002, 2004), Shulman (1986, 1987), dentre outros pesquisadores. Trata-se de um “estudo causal comparativo” – denominado, também, “ex-post-facto” – pois buscou as causas do desempenho dos alunos em Matemática, identificando professores que relatam práticas diferenciadas e carregadas de significados próprios. Os dados foram coletados junto a 64 (sessenta e quatro) professores de Matemática que lecionaram na 5ª série do Ensino Fundamental, nas 41(quarenta e uma) escolas da DERPP cujas turmas...
  • The present qualitative study is entailed to the research group “Educative Practices and Teachers’ Formation”, from the Post-graduation Program of Science and Technology College – FCT/UNESP, Presidente Prudente Campus. The purpose of this study is to analyze the conception the teachers of 5th grade of Primary School from Teaching Directory from Presidente Prudente Region (DERPP) have about their own pedagogical practice. The aim is to relate traces, characteristics and motivations of a different practice to the results obtained by those teachers’ students at the Efficiency Evaluation System from São Paulo State (SARESP), in 2005. The theoretical reference is based on the studies of Ponte (1992, 1993, 1994), Fiorentini; Souza Jr; Melo (1998), Fiorentini (1995, 2002, 2004) and Shulman (1986, 1987), among other researchers. This research is a “causal comparative study” – which is also named “ex-post-facto” – since it looks for the students’ development causes in Mathematics, identifying teachers who relate a different practice full of meanings. The data was collected from 64 (sixty four) Mathematics teachers who work at 5th grade of Primary School, at the 41 (forty one) schools from DERPP whose groups... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
17-Dec-2008
Citation: 
CORRÊA, Laura Maria. As concepções de professores de Matemática de 5ª série do ensino fundamental sobre sua prática e os resultados do SARESP 2005. 2008. 166 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2008.
Time Duration: 
166 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação - Formação
  • Professores de matematica
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Teachers’ Conceptions
  • Teachers’ Formation
  • Mathematics Teaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/92334
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.