You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93436
Title: 
Caipira no palco: teatro na São Paulo da Primeira República
Author(s): 
Melo, Cássio Santos
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • O caipira desde os idos do século XIX foi amplamente representado sob formas diversas nas artes. Neste trabalho apresentaremos as representações da personagem caipira presentes num variado número de textos teatrais encenados na cidade de São Paulo, no período compreendido grosso modo pela Primeira República. Ingênuo, incivilizado, portador de uma linguagem diferenciada, são algumas das características dessa personagem; porém, a sua faceta de espertalhão, embromador, também se faz presente. Muitas vezes, é desse modo contraditório que o caipira aparece nessa produção teatral, como também eram contraditórios os desejos dos autores que o compunham. Seja na roça, no sertão ou na cidade o caipira traz à tona os impasses e dilemas de parte da elite letrada brasileira num período de construção da identidade nacional da jovem República. Analisaremos também, sumariamente, como algumas peças teatrais que trazem o caipira em suas tramas foram caracterizadas sob a designação de “teatro regionalista” em importantes obras da historiografia teatral brasileira.
  • The backwoods man since the end of nineteenth century was widely explored under a lot of ways in the arts. In this work, we will present the representations of backwoods man character in the great number of dramatic texts have played in São Paulo city, during the period between 1900 and 1930. Ingenuous, uncivilized, owner of a different speech, are some of characteristics of this character; however, the backwoods man was too smart and clever. Many times, this contradictory way was utilized to present these character, moreover, were contradictories the desires of their writers. As much in the roça or sertão, as in the city the backwoods man brought to the present the doubts and dilemmas of part of intellectual Brazilian elite during the period of identification construction in 1910’s and 1920’s. We will analyses, also, suminly up, lilke some plays which brought the backwoods man in scene, were classified under the designation of “regionalista” in important works of the brazilian theatrical historiography.
Issue Date: 
5-Dec-2007
Citation: 
MELO, Cássio Santos. Caipira no palco: teatro na São Paulo da Primeira República. 2007. 138 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2007.
Time Duration: 
138 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Teatro
  • Caipiras
  • Backwoods man
  • Theater
  • National identity
  • First Republic
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/93436
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.