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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/93636
Title: 
A gestão da informação e do conhecimento como subsídios para a geração de inovação
Author(s): 
Silva, Elaine da
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Innovation is presented as a crucial element for the survival and development of organizational environments in the current Information and Knowledge Society. For companies, innovation is the possibility to become more competitive and, for nations it represents advances in social and economic spheres. Therefore, policies and strategies that promote innovation arise both nationally and in isolation in an organization. Likewise, the formulation of indicators for measuring innovative activity in countries or productive sectors has become common. With the proposal to leverage the innovation generation, countries have structured the National Innovation Systems (NIS). These systems argue that innovation is the result of joint actions of several agents, among which stand out companies, universities, laboratories, research centers and development agencies in the public and private sectors. Assuming that knowledge is the most important resource for the generation of innovation and therefore to the success of NIS, it is understood that processes of Information and Knowledge Management need to integrate the actions of the components of NIS. Thus, analyzing the actions proposed for the management of projects and processes related to innovation, identifying their contemplation or not the activities of the Information Management (IM) and Knowledge Management (KM) in an organization potentially integral Brazilian NIS is the problem of this research. With the most important objective, sought to analyze options for the projects management and processes related to innovation, identifying the respective contemplation or not of activities of IM and KM at the organization.The universe chosen for the survey comprises the Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI) in the State of São Paulo... (Complete abstract click electronic access below)
  • A inovação apresenta-se como um elemento crucial para a sobrevivência e o desenvolvimento de ambientes organizacionais na atual Sociedade da Informação e do Conhecimento. Para as empresas, a inovação representa a possibilidade de tornarem-se mais competitivas e, para as nações, representa avanços nas esferas social e econômica. Por esse motivo, políticas e estratégias promotoras de inovação surgem tanto em âmbito nacional quanto de forma isolada em uma organização. Da mesma forma, a formulação de indicadores para mensuração da atividade inovativa nos países e ou setores produtivos, tem se tornado frequente. Com a proposta de alavancar a geração de inovação, países vêm estruturando os Sistemas Nacionais de Inovação (SNI); estes defendem que a inovação resulta de ações conjuntas de vários agentes, entre os quais se destacam empresas, universidades, laboratórios, centros de pesquisa e agências de fomento, em âmbito público e privado. Partindo do pressuposto que o conhecimento é o recurso mais importante para a geração da inovação e, por consequência, para o sucesso dos SNI, entende-se que processos de gestão da informação e do conhecimento necessitam integrar as ações dos agentes componentes dos SNI. Assim, identificar de que forma a Gestão da Informação (GI) e a Gestão do Conhecimento (GC) subsidiam ações voltadas à inovação em uma organização de ensino profissionalizante constitui-se no problema desta pesquisa. O objetivo geral consiste em analisar as ações propostas para a gestão de projetos e processos relacionados à inovação, identificando a respectiva contemplação ou não de atividades de GI e GC na referida organização. O universo escolhido para a pesquisa compreende o Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI) no Estado de São Paulo; escolha fundamentada...
Issue Date: 
2-Aug-2013
Citation: 
SILVA, Elaine da. A gestão da informação e do conhecimento como subsídios para a geração de inovação. 2013. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2013.
Time Duration: 
232 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Information management
  • Gestão do conhecimento
  • Gerenciamento da informação
  • Ensino profissional
  • Criatividade nos negocios
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/93636
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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