You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/95153
Title: 
A leitura à primeira vista e o ensino de piano
Author(s): 
Risarto, Maria Elisa Ferreira
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A leitura ao piano é utilizada pela maioria dos músicos: arranjadores, regentes, compositores, professores de matérias teóricas, cameristas, instrumentistas, acompanhadores e correpetidores. Mesmo assim, os cursos de música ainda não oferecem na sua matriz curricular uma disciplina essencialmente voltada para o desenvolvimento da leitura à primeira vista. Esse fato contribui para a formação de instrumentistas alheios a essa prática, situação que se agrava ainda mais, quando se trata dos pianistas. Esta dissertação, utilizando a pesquisa-ação como modelo investigativo, parte dessa problemática, fazendo uso de procedimentos variados para demonstrar a importância de se introduzir nos cursos de música, a disciplina leitura à primeira vista ao piano como suporte pedagógico auxiliar ao desenvolvimento da performance. Primeiramente a mestranda avaliou os resultados pedagógicos obtidos no curso de leitura à primeira vista para pianistas, realizado na Escola Municipal de Música. Nele foi empregada a metodologia de Wilhelm Keilmann dirigida ao desenvolvimento da leitura à primeira vista para pianistas, descrita no método Introdution to sight-reading at the piano or other keyboard instrument (1972). Também foram entrevistados diversos pianistas e professores do instrumento, com o intuito de verificar de que forma essa habilidade foi incorporada no cotidiano desses instrumentistas e como ela é ensinada por eles. Integrou a pesquisa o levantamento bibliográfico efetuado, com o intuito de compreender a natureza e o sentido da leitura à primeira vista na performance e o quanto ela depende do aprendizado anterior da lecto-escrita musical. Graças a esse levantamento observou-se que nem sempre o aprendizado da lecto-escrita musical obedece a um trabalho seqüencial dos conteúdos teórico-musicais, vivenciados anteriormente, produzindo um hiato entre o nível de leitura musical do...
  • Reading piano scores is used by most musicians, arrangers, conductors, composers, teachers of theoretical subjects, chamber musicians, instrumentalists, accompanists and co-repetitors. Nevertheless, the music courses still have not offered in their syllabus a subject which is essentially directed to the development of sight-reading. This fact has contributed to the formation of instrumentalists who are foreign to this practice, a situation which becomes even worse in the case of pianists. Making use of the action-research as an investigative model, this dissertation starts from this problem, using various procedures in order to demonstrate the importance of introducing the subject of piano sight-reading in the music courses as a pedagogical aid to promote the development of the performance. As a first step, the graduate student evaluated the pedagogical results achieved in the course of sight-reading for pianists, held at the Municipal School of Music [Escola Municipal de Música]. In this course, Wilhelm Keilmann‟s methodology directed to pianists was used, as described in his Introduction to sight-reading at the piano or other keyboard instrument (1972). Several pianists and teachers have been interviewed in order to verify the way in which this ability has been incorporated into these instrumentalists‟ daily lives and how it is taught by them. As part of the research, the bibliographic raising was carried out in order to understand the nature and the meaning of sight-reading in the performance, as well as how much it depends on the previous learning of musical reading and writing. Thanks to this data collecting, it was observed that the learning of musical reading and writing does not always follow a sequential study on the theoretical and musical contents which were previously experienced. This seems to produce a gap between the level of reading music by the pianist and his ... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
30-Aug-2010
Citation: 
RISARTO, Maria Elisa Ferreira. A leitura à primeira vista e o ensino de piano. 2010. 177 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2010.
Time Duration: 
177 f. : il., partituras
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Piano - Instrução e estudo
  • Musica - Instrução e estudo
  • Educação musical
  • Aprendizagem musical cotidiana
  • Processos cognitivos
  • Música (Leitura e execução)
  • Leitura a primeira vista
  • Habilidades musicais
  • Listening
  • Creativity
  • Critical sense
  • Musical education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/95153
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.