You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/96323
Title: 
A configuração do habitus professoral para o aluno-mestre: a escola normal secundária de São Carlos (1911-1929)
Author(s): 
Silva, Emerson Correia da
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • Com a presente dissertação de mestrado, objetivamos compreender os aspectos da constituição do campo educacional paulista entre os anos de 1911 e 1923, com especial atenção para a cidade de São Carlos/SP e a escola normal lá instalada. Delimitando este em objetivos específicos, a proposta é de desvelar como se deu a configuração do habitus professoral para o aluno-mestre e ompreender a importância da criação e manutenção das revistas Excelsior! e Revista da Escola Normal de São Carlos para o campo educacional. Considerando que a criação e a manutenção de revistas pedagógicas manifestam-se como uma forma específica do processo de organização do campo educacional, buscamos desvelar como se deu a configuração do habitus professoral para o aluno-mestre, tendo como eixo metodológico as contribuições de Pierre Bourdieu, principalmente nos conceitos de habitus e campo e Roger Chartier no que diz respeito aos aspectos historiográficos e materiais dos periódicos em estudo. Como resultado observamos a constituição de um habitus professoral específico, centrado na difusão de uma imagem do professor republicano, progressista e liberal.
  • With this master’s dissertation, we objectified to comprehend the aspects of the constitution of the educational field in the state of São Paulo between the years of 1911 and 1923, with special attention to the city of São Carlos/SP and the normal school installed there. Limiting this to specific objectives, the proposal is to reveal how the configuration of the teaching habitus to the master-student was created and understand the importance of the creation and maintenance of the periodics Excelsior! and Revista da Escola Normal de São Carlos for the educational field. Considering that the creation and maintenance of pedagogical periodics manifest themselves as a specific form of the organizational process of the educational field, we seek to reveal how the configuration of the teaching habitus to the master-student was created, having as a methodological axle the contributions of Pierre Bourdieu, specially on the concepts of habitus and field, and Roger Chartier when it comes to the historigraphical and material aspects of the periodicals that are being studied. As a result, we observe the constitution of a specific teaching habitus, centered on the diffusion of an image of a liberal, progressive and republican teacher.
Issue Date: 
16-Feb-2009
Citation: 
SILVA, Emerson Correia da. A configuração do habitus professoral para o aluno-mestre: a escola normal secundária de São Carlos (1911-1929). 2009. 124 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2009.
Time Duration: 
124 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Bourdieu, Pierre, 1930-2002
  • Chartier, Roger, 1945-
  • Professores - Formação
  • Educação - Historia
  • History of education
  • Teacher's formation
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/96323
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.