You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/96686
Title: 
Mídias e Linguagem Audiovisual: investigando possibilidades na prática pedagógica do professor de Educação Física
Author(s): 
Camilo, Rodrigo Cordeiro
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Essa dissertação está vinculada à linha de pesquisa “Práticas e Processos Formativos em Educação”, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente – SP. O problema de pesquisa delimita a existência de uma dissonância entre o ensino escolar (objetivos, conteúdos e métodos) e o universo de relações, conteúdos e linguagens compartilhados pelas crianças e jovens, que se caracteriza, dentre outros aspectos, por uma intensa imersão desses sujeitos na cultura midiática, ou mais especificamente numa “Cultura Digital”. Sugere-se a hipótese de que as mídias detém um potencial pedagógico capaz de contribuir de modo importante para a atualização dos processos de ensino e aprendizagem na escola, e para tal deve-se aproximar as práticas pedagógicas das novas configurações presentes na relação dos alunos com as mídias, bem como os conteúdos que elas veiculam. Apresentaram-se então duas questões: (i) como explorar as potencialidades pedagógicas das mídias na aprendizagem dos conteúdos da Educação Física?; e (ii) seria possível ao ensino da Educação Física favorecer a aprendizagem utilizando-se das possibilidades de comunicabilidade, autoria e compartilhamento de conteúdos características das novas relações midiatizadas? Assim o objetivo geral dessa pesquisa foi verificar possibilidades de atualização na abordagem de conteúdos da Educação Física mediante a integração das mídias como...
  • This dissertation is linked to “Formative Processes and Practices in Education” from Postgraduate in Education Program, Faculty of Science and Technology of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente campus. The problem of research proposes an existence of a dissonance between the school education (objectives, contents and methods) and the universe of relations, contents and languages shared by children and young people, which is characterized, among other things, by intense immersion in the culture media of these subjects, or more specifically a “Digital Culture”. It is suggested the hypothesis that the media has a pedagogical potential able to contribute significantly to the update of teaching and learning processes in school, and this could approximate the pedagogical practices of new pedagogical practice with the new settings in the relationship of the pupils with the media, as well as the content that they provide. Two questions present themselves: (i) how to explore the pedagogical potential of media in learning the contents of Physical Education?; and (ii) could the teaching of Physical Education promote a learning using the possibilities of communicability, authorship and content sharing, characteristic of new media? Thus, the general objective of this research was to investigate upgrade possibilities in approach of Physical Education contents through the integration of media as resources for teaching and learning, both in size as instruments of shared content. I opted for an essentially qualitative... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
17-Dec-2012
Citation: 
CAMILO, Rodrigo Cordeiro. Mídias e Linguagem Audiovisual: investigando possibilidades na prática pedagógica do professor de Educação Física. 2012. 209 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Programa de Pós-Graduação, 2012.
Time Duration: 
209 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Educação fisica - Formação de professores
  • Mídia digital
  • Professores de educação fisica
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/96686
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.