You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/97448
Title: 
O mal-estar docente em gestores escolares
Author(s): 
Mazon, Catia Cristina Xavier
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • Estudos sobe o mal-estar docente tem sido uma preocupação recente e crescente no Brasil, desde meados da década de 1990. Esta pesquisa teve por objetivo identificar as ocorrências de licenças do trabalho para tratamento de saúde em professores que atuam como gestores educacionais, e analisar quais os fatores de impactos estressores podem estar relacionados ao aparecimento e manutenção do mal-estar docente. As participantes foram 29 professoras, sendo 20 diretoras e 09 vice-diretoras, de uma rede municipal de ensino, do interior do estado de São Paulo, Brasil, em 2011. Para a coleta de dados foi realizado um levantamento dos afastamentos por problemas de saúde e as gestoras responderam ao IMPIL - Inventario de Malestar Percibido em la Inestabilidad Laboral (FIGUEROA; SCHUFER, 2006). Os dados foram analisados com a estatística não paramétrica para comparação intergrupos e intragrupos. As classificações de doenças apresentadas não determinam a especificidade diagnóstica das queixas de mal-estar, mas foi constatado avanços de problemas de saúde generalizados, crescimento pela procura em procedimentos de saúde, com maiores incidências no segundo semestre letivo, aumento do número de atestados em episódios breves de adoecimento. Observou-se a presença de eventos estressores em todas as áreas avaliadas em índices diferenciados. A taxa de freqüência de impactos estressores foi maior no grupo de diretoras. Os estressores de maior pontuação foram preocupações com a saúde, moléstias emocionais, preocupações econômicas e problemas interpessoais. O grau de mal-estar tende a aumentar com a idade, porém presente desde o ingresso na função. A falta de apreciação por parte da chefia e dos companheiros de trabalho foram associadas aos fatores de mal-estar. As atribuições e responsabilidades extensas da gestão escolar, com ênfase...
  • Studies on teaching malaise have been a recent and growing in Brazil since the mid-1990s. This research is aimed to identify the occurrence of leaves of absence for health treatments in professionals who work as educational administrators, and analyze which stressor impact factors may be related to te appearance and maintenance of teaching malaise. Participants were 29 teachers, composed of 20 headmasters and 09 vice-headmasters of a municipal school, in the state of Sao Paulo, Brazil, in 2011. For data callection there was a survey of absenteeism due to health problems, and the educational managers responded to IMPIL - Inventario de Malestar Percibido em La inestabilidad Laboral (FIGUEROA; SHCUFER, 20060. Data were analyzed with nonparametric statistics for comparison between groups and within groups. The presented diseases ratings do not determine the diagnostic specificty of the complaints of malaise. However, widespread progress of health problems was found, as well as growing demand for health procedures, with a higher incidence in the second semester, and and increased number of documentation from physicians in trief illness episodes. Observation was conducted, in different ratios, of the presence of stressful events in all evaluated areas. The frequency rate of stressor impacts was greater in the headmasters' group. The highest ranked stressors were health concerns, emotional illnesses, interpersonal problems and economic concerns. The lack of appreciation from their leaders and co-workers were factors associated with the malaise. The extensive assignments and responssabilities of education institutional management, with emphasis on the headmasters, and occurrence, in various degrees of impact, of stressful events in between groups, shows the need for psychological proposals in the scholarly field, which aims for the enhancement of human subjectivity in the light of healthier work conditions
Issue Date: 
23-Feb-2012
Citation: 
MAZON, Catia Cristina Xavier. O mal-estar docente em gestores escolares. 2011. 67 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
Time Duration: 
67 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Professores - Certificados e licenças
  • Professores - Stress ocupacional - Brasil
  • Saude e trabalho
  • Doenças profissionais
  • Occupational diseases
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/97448
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.