You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/97649
Title: 
A saúde mental, a formação do psicólogo e as diretrizes curriculares nacionais – Territórios em aproximação?
Author(s): 
Ribeiro, Sérgio Luiz
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A presente pesquisa aborda a formação do psicólogo para a atuação no campo da Saúde Mental. O processo da Reforma Psiquiátrica Brasileira trouxe alterações profundas no entendimento dos transtornos mentais e nas formas de atenção às pessoas acometidas por eles e no papel social atribuído às profissões encarregadas deste cuidado. A Psicologia tem sido historicamente criticada por propiciar uma formação baseada no modelo “clínico”, centrada na doença e no indivíduo, por intermédio da psicoterapia individual em consultórios. Atualmente estão sendo implantadas as Diretrizes Curriculares da Psicologia com objetivo de oferecer ao aluno uma formação básica, científica e generalista que contemple as principais abordagens formadoras do pensamento psicológico contemporâneo. Utilizamos como procedimento a análise documental de estudos de profissionais da área, pesquisas de entidades representativas da profissão, relatórios e legislação dos Ministérios da Educação e da Saúde relacionados à formação do profissional para a Saúde Mental, da trajetória da elaboração das Diretrizes e do perfil deste profissional constante nas mesmas. A análise apontou que as Diretrizes Curriculares fazem referências genéricas sobre a atuação e as habilidades do psicólogo para atuar na Saúde Mental, sendo a única referência direta de um campo de atuação o da Saúde. As Diretrizes indicam que o psicólogo tenha o entendimento do fenômeno psicológico como complexo, multideterminado e produzido socioculturalmente. Porém, as competências e habilidades propostas para este profissional aplicadas no campo da saúde...
  • This research deals with the formation of the psychologist for the performance in the field of Mental Health. The process of Brazilian Psychiatric Reform brought profound changes in the understanding of mental disorders, forms of attention to people affected by them and the social role assigned to the professions charge of this care. The Psychology has been criticized for historically provide training based on the clinical model, centered on disease and the individual, through individual psychotherapy in office. Currently being deployed National Curricular Guidelines of Psychology, in order to offer the student initial training, scientific and general, which includes the main approaches forming the psychological contemporary, particularly in the area of Health. Used as a procedure to document analysis of studies of professionals in the area, surveys of representative entities of the profession, reports and legislation of the Ministry of Education and Health related to the vocational training for Mental Health, the trajectory of the preparation of Guidelines and the profile of this professional constant in them. The analysis indicated that the Curricular Guidelines make general references on the performance and skills of the psychologist for Mental Health, and the only direct reference to a field of expertise the Health. The Guidelines indicate that the psychologist has the understanding of the psychological phenomenon as complex, multidetermined and produced socioculturally. However, the actions expected of this professional, discriminated into skills and competencies, seem in the perspective of the model Preventive-Community, in particular, as regards recovery... (Abstract click electronic access below)
Issue Date: 
10-Dec-2007
Citation: 
RIBEIRO, Sérgio Luiz. A saúde mental, a formação do psicólogo e as diretrizes curriculares nacionais – Territórios em aproximação?. 2007. 83f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ci ncias e Letras de Assis, 2007.
Time Duration: 
83f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Psicologos
  • Reforma psiquiátrica
  • Saude mental
  • Formation of the psychologist
  • Curricular guidelines
  • Mental health
  • Psychiatric reform
  • Psychosocial attention
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/97649
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.