Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/155287
- Title:
- Glèbe-ailès
- Martins, Maria
- Acervo “Barroco Memória Viva"
- Escultura em bronze, mede 117x119x41cm
- Maria Martins (1894-1973) foi uma mulher à frente de seu tempo, escultora, desenhista, gravadora e escritora. Casada com o diplomata brasileiro Carlos Martins Pereira e Sousa (1884-1965), viveu muitos anos na Europa onde iniciou os seus estudos em pintura e escultura. Em 1939, muda-se com Carlos Martins para Washington D.C. Posteriormente, aluga um apartamento em Nova York onde estuda escultura com Jacques Lipchitz (1891 - 1973), realizando trabalhos em bronze. Em 1941, faz sua primeira exposição individual, na Corcoran Art Gallery, em Nova York. Conhece André Breton (1896 - 1966), que a apresenta a artistas europeus ligados ao movimento surrealista e ao dadaísmo, como Michel Tapiè (1909 - 1987), André Masson (1896 - 1987), Yves Tanguy (1900 - 1955), Max Ernst (1891 - 1976) e Marcel Duchamp (1887 - 1968). Em 1948, muda-se para Paris, onde seu ateliê torna-se local de encontro de intelectuais e artistas. Volta definitivamente ao Brasil em 1950. Colabora na organização das primeiras Bienais Internacionais de São Paulo e na fundação do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro - MAM/RJ. Glèbe-ailès foi produzida em 1944, é possível apreciar a mudança de estilo da artista, saindo de corpos bem definidos para os corpos em transformação.
- 10-Nov-2013
- 6-May-2014
- Maria Martins (1894-1973) was a woman ahead of her time, sculptor, designer, printer, and writer. Married to the Brazilian diplomat Carlos Martins Pereira e Sousa (1884-1965), Maria lived in Europe for many years, where she started her painting and sculpture studies. In 1939, along with her husband, she moved to Washington DC. Sometime later she rents a flat in New York and starts to study sculpture with Jacques Lipchitz (1891-1973), producing works in bronze. In 1941 she has her first individual exhibition at the Corcoran Art Gallery, in New York. She meets André Breton (1896 – 1966), who presents her to European artists involved with the Surrealism and Dadaism movements, such as Michel Tapiè (1909-1987), André Masson (1896-1987), Yves Tanguy (1900-1955), Max Ernst (1891-1976) and Marcel Duchamp (1887-1968). In 1948, she moves to Paris and her atelier becomes a meeting place for intellectuals and artists. In 1950 she returns to Brazil definitely. She collaborates in the organization of the first International Biannual art exhibitions in São Paulo (Bienal Internacional de São Paulo) and in the foundation of the Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro – MAM/RJ. Glèbe-ailès was produced in 1944, it is possible to appreciate the changes in the artist’s style, leaving behind well-defined bodies, to bodies in transformation.
- Escultura em bronze
- Estilo Surrealista francês
- Gravurista
- Desenhista
- Bronze Sculpture
- French Surrealism Style
- Printer
- Designer
- Fotografia Percival Tirapeli; Pesquisa Viviane Comunale; Tratamento de imagem Karen Veiga
- São Paulo, São Paulo - Brasil
- NAIFY, Cosac (Org.). Maria. São Paulo: Cosac Naify, 2010
- ZANINI, Walter (org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles: Fundação Djalma Guimarães, 1983. v. 2.
- http://www.itaucultural.org.br/aplicexternas/enciclopedia_ic/index.cfm?fuseaction=artistas_biografia&cd_verbete=2690&lst_palavras=&cd_idioma=28555&cd_item=1 acesso em 10 de novembro de 2013
- http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/155287
- Personalizado
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sp_emmam_glebeailes.jpg | 1.48 MB | JPEG | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.