You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/378665
Title: 
Mosteiro São Bento (Relevos em pedra)
Author(s): 
Berndl, Richard
Description: 
Largo de São Bento, s/n - Centro, São Paulo - SP
Abstract: 
A fundação de pedra foi colocada em 1910 pelo arquiteto alemão Richard Berndl, professor da Universidade de Munique. O edifício, uma mistura de estilos bizantino e gótico, foi supervisionado pelo arquitecto polaco Georg Przyrembel. As pinturas internas são do bélga Benectine D. Gressnight, auxiliado pelo Irmão Clemente Maria Frischauf; Além disso, o belga desenhou as peças executadas em mármore, bronze e madeira, bem como os vitrais da igreja, executados pela empresa Mayer de Munique. O altar-mor foi feito na Itália e os detalhes de bronze foram feitos nos escritórios da abadia beneditina de Maredsou, na Bélgica. Há um grupo de imagens que representam a cena do Calvário em cima da barra transversal do altar-mor, obra do escultor Anton Lang de 1921. Há duas imagens imponentes no retábulo do santuário de São Bento e da Santa Escolástica, feito em lama seca pelo irmão brasileiro Agostinho de Jesus, por volta de 1650. Discípulo do frade português Agostinho da Piedade, do mosteiro beneditino de Salvador, Agostinho de Jesus Trabalhou em São Paulo, Parnaíba e Santos . O órgão é de origem alemã, fabricado em 1908, em Ennetach-Mengen pelos irmãos Spaeth. Seis sinos provenientes de Lauigen, em Baviera, foram instalados no campanário da basílica em 1920. Um relógio, vindo de Munique, produzido pela empresa J. Mannhardt, Turmuhren-Fabrik também foi instalado na fachada.
Issue Date: 
1-Feb-2017
Citation: 
Fotografia e Texto: Percival Tirapeli; Edição: Guilherme Hammel
Sinopse: 
The foundation stone was placed in 1910 by the German architect Richard Berndl, professor of the University of Munich. The building, a mixture of Byzantine and Gothic styles was supervised by the Polish architect Georg Przyrembel. The internal paintings are by the Belgium Benectine D. Gressnight, aided by Brother Clemente Maria Frischauf; aside from this, the Belgian designed the pieces executed in marble, bronze and wood, as well as the church’s stained glass windows, executed by the Mayer of Munich company. The high altar was made in Italy and the bronze details were made in the Benedictine abbey offices of Maredsou, Belgium. There is a group of images representing the scene of the Calvary on top of the high altar’s crossbar, a work by sculptor Anton Lang , from 1921. There are two imposing images on the chancel retable of Saint Benedict and Saint Escolástica, made in dried mud by Brazilian Friar Agostinho de Jesus, circa 1650. A disciple of the Portuguese friar Agostinho da Piedade, from the Benedictine monastery of Salvador, Agostinho de Jesus worked in São Paulo, Parnaíba and Santos. The organ is of German origin, manufactured in 1908, in Ennetach-Mengen by the Spaeth brothers. Six bells coming from Lauigen, in Baviera, were installed in the basilica’s bell tower in 1920. A clock, coming from Munich, produced by the J. Mannhardt , Turmuhren-Fabrik company was also installed on the façade.
Publisher: 
Guilherme Hammel
Keywords: 
  • Escultura
  • monumento público
  • modernismo
  • espaço urbano
Bibliographic Citation: 
Tirapeli, Percival. São Paulo Artes e Etnias. Editoras Empresa oficial e editora Unesp, 2007
URI: 
http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/378665
Licence Type: 
Personalizado
Type: 
imagem
Appears in Collections:Escultura

Item Files
File Description SizeFormat 
M_S_B_E_4.JPG4.58 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_5.JPG6.5 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_6.JPG6.48 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_7.JPG6.95 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_3.JPG6.25 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_1.JPG6.55 MBJPEGThumbnail
View/Open
M_S_B_E_2.JPG6.61 MBJPEGThumbnail
View/Open
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.