You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102113
Title: 
O saber/fazer/ser e conviver dos educadores indígenas Apinayé: algumas reflexões no campo da Teoria da Complexidade e da Etnomatemática
Author(s): 
Oliveira, Sinval de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Nesta pesquisa procuro estabelecer um diálogo entre a Etnomatemática a Teoria da Complexidade e a Educação Indígena Apinayé, com vista a responder o questionamento orientador desse debate, o qual foi expresso em termos de “como sistematizar uma epistemologia da prática dos educadores indígenas Apinayé, englobando conhecimentos socioculturais relacionados ao saber/fazer/ser e conviver desses educadores? Tendo como suporte metodológico uma prática de natureza etnográfica, estabeleço uma possibilidade de compreender os educadores indígenas apinayé como epistemólogos de suas tradições socioculturais, à medida que apresento marcas de uma epistemologia que se nutre de saberes e fazeres, bem como da forma de ser e conviver que lhes é singular. Dessa forma, interpreto a episteme dos educadores indígenas apinayé por meio de um anel epistemológico, cuja tessitura comporta saber/fazer/ser/conviver munida dos princípios dialógico, recursivo e hologramático, que, entre outras coisas, lhes permite expressar uma cartografia do e no universo
  • This research intends to establish a dialogue between Ethnomathematics, Complexity Theory, and indigenous Apinayé Education, with the purpose of finding answers to the main question of this debate expressed as follows: “how we should systematize an epistemology of the practice of indigenous Apinayé educators, comprising socio-cultural knowledge related to knowing/doing/being skills of these professionals? Based on an ethnographic approach, I establish the possibility of understanding the indigenous Apinayé educators as epistemologists of their sociocultural traditions, as I present the marks from an epistemology that feeds on knowledge and practices, as well as on their unique way of being and living. Thus, I interpret the epistemology of indigenous Apinayé educators by means of an epistemological ring whose composition comprises knowing/doing/being/living skills with the dialogical, recursion and hologramatic principles, which, among other things, allows them to express a cartography of and in the universe
Issue Date: 
14-May-2013
Citation: 
OLIVEIRA, Sinval de. O saber/fazer/ser e conviver dos educadores indígenas Apinayé: algumas reflexões no campo da Teoria da Complexidade e da Etnomatemática. 2013. 156 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro, 2013.
Time Duration: 
156 f. : il., fots. + 1 CD-rom
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Education
  • Educação
  • Índios - Educação
  • Epistemologia
  • Etnomatematica
  • Indios Apinaye
  • Educadores
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102113
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.