You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10602
Title: 
Ensino de filosofia para não-filósofos. Filosofia de ofício ou ofício de professor: os limites do filosofar
Other Titles: 
Philosophy teaching for non philosophers. Philosophy of occupation or teacher's occupation: the limits of philosophizing
Author(s): 
Gelamo, Rodrigo Pelloso
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0101-7330
Abstract: 
  • O presente artigo é o resultado de um pensamento filosófico acerca do ensino de filosofia. O principal objetivo de nossa pesquisa foi entender o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia. Para tal, utilizamos como referencial teórico-metodológico o pensamento de Foucault para pensar o filósofo-professor de filosofia em seu lócus - ensino de filosofia - enquanto uma ontologia do presente, e o pensamento de Deleuze e Guattari para indicar uma possível maneira de entender esse ofício de professor que acreditamos se dar em um fazer artístico, filosófico e científico.
  • This paper is the result of a philosophical thinking about philosophy teaching. The main goal of our research was to understand what philosophers do when their occupation is to teach philosophy. To do so, we used Foucault's thoughts as a theoretic-methodological framework to think the philosophers-teachers of philosophy in their locus - philosophy teaching - as an ontology of the present, and Deleuze and Guattari's thoughts to point out a possible way to understand this teacher's occupation, which, we believe, happens in an artistic, philosophical and scientific manner.
Issue Date: 
1-Apr-2007
Citation: 
Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 28, n. 98, p. 231-252, 2007.
Time Duration: 
231-252
Publisher: 
Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)
Keywords: 
  • Ensino de filosofia
  • Ontologia do presente
  • Filosofia francesa contemporânea
  • Educação
  • Philosophy teaching
  • Ontology of present
  • Contemporary French philosophy
  • Education
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302007000100012
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10602
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10602
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.