You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10603
Title: 
O ensino da filosofia e o papel do professor-filósofo em Hegel
Other Titles: 
The teaching philosophy and the role of philosopher-teacher in Hegel
Author(s): 
Gelamo, Rodrigo Pelloso
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0101-3173
Abstract: 
  • Este artigo tem por objetivo trazer à luz os meandros e as particularidades do pensamento de Hegel sobre o ensino da filosofia. Embora esta não seja uma questão central em seu pensamento, é possível notar sua preocupação acerca do tema, especificamente nos textos que escreveu durante o período no qual exerceu a função de professor e diretor do ginásio em Nürember. A apresentação que aqui se faz do pensamento de Hegel sobre o ensino da filosofia divide-se em três momentos: no primeiro, são pontuados os conteúdos que ele julga necessários para a formação do pensamento filosófico; no segundo, é apresentada a questão do método e a sua relação com os conteúdos no ensino da filosofia; e finalmente, no terceiro, procura-se entender o papel que o professor exerce nesse ensino.
  • This paper aims to bring to light the intricacies and the particularities of Hegel's thoughts on the teaching of philosophy. Although this is not a central issue in his thought, it is possible to note his concern about the issue, more systematically in the texts he wrote during the period in which he was a professor and director of the Gymnasium in Nürember. The presentation of Hegel's thoughts on the teaching of philosophy is here divided in three parts: in the first one, the contents which Hegel thinks to be necessary for the formation of the philosophical thought are pointed; in the second one, the matter of the method and its relationship with the contents in the teaching of philosophy is presented; and finally, in the third one, it aims to understand the role that the teacher plays in this teaching.
Issue Date: 
1-Jan-2008
Citation: 
Trans/Form/Ação. Universidade Estadual Paulista, Departamento de Filosofia , v. 31, n. 2, p. 153-166, 2008.
Time Duration: 
153-166
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Filosofia
Keywords: 
  • ensino da filosofia
  • Hegel
  • filosofia alemã
  • teaching of philosophy
  • Hegel
  • german philosophy
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31732008000200009
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10603
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10603
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.