You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10630
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVitta, Fabiana Cristina Frigieri de-
dc.date.accessioned2014-05-20T13:31:12Z-
dc.date.available2014-05-20T13:31:12Z-
dc.date.issued2010-04-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000100005-
dc.identifier.citationCadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 40, n. 139, p. 75-93, 2010.-
dc.identifier.issn0100-1574-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/10630-
dc.description.abstractA inserção das crianças de zero a 18 meses em creches poderá estimular o seu desenvolvimento motor e perceptocognitivo, podendo essa fase ser considerada a primeira da educação inclusiva. Objetivou-se verificar as concepções das profissionais do berçário relativas à inserção da criança com necessidades especiais na rotina de atividades desenvolvidas. Foram entrevistadas sete berçaristas da Secretaria Municipal de Educação de Bauru. Os dados, organizados segundo categorias analíticas: conceitos relativos ao processo de inclusão, benefícios para a criança e diferenças entre as crianças nessa faixa etária, foram submetidos à análise qualitativa. Os resultados mostraram que a inclusão de crianças com necessidades especiais é vista com reservas, explicitando ideias preconcebidas sobre a deficiência. Eles se justificam pela falta de conhecimento do desenvolvimento infantil e dos fatores que o envolvem, bem como pelo fato de os profissionais vincularem suas atividades às experiências pessoais.pt
dc.description.abstractThe inclusion of children from birth to 18 months in day care centers, a phase that can be considered as the first one for inclusive education, may stimulate their motor development and perceptual-cognitive abilities. The goal of this study was to identify how people working in such centers conceive the inclusion of children with special needs in their routine activities. For such, seven women involved in a municipal day care center in the city of Bauru (SP, Brazil) were interviewed. The data - organized according to three analytical categories: believes related to the inclusion process; benefits that it can bring for the child; and differences between children in this age group - were subjected to a qualitative analysis. The results indicated that the inclusion of children with special needs in day-care centers is viewed with reservations. This negative bias toward disability can be explained by the lack of knowledge related to child development and its main issues as well as by establishing erroneous connections between professional activities and personal experiences.en
dc.format.extent75-93-
dc.language.isopor-
dc.publisherFundação Carlos Chagas-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectCRECHESpt
dc.subjectDESENVOLVIMENTO da CRIANÇApt
dc.subjectEDUCAÇÃO INCLUSIVApt
dc.subjectDAY NURSERIESen
dc.subjectCHILD DEVELOPMENTen
dc.subjectINCLUSIVE PROCESSen
dc.titleA inclusão da criança com necessidades especiais na visão de berçaristaspt
dc.title.alternativeThe inclusion of special needs children in the vision of day care center professionalsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Educação Especial-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Educação Especial-
dc.identifier.doi10.1590/S0100-15742010000100005-
dc.identifier.scieloS0100-15742010000100005-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0100-15742010000100005.pdf-
dc.relation.ispartofCadernos de Pesquisa-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.