Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/106849
- Title:
- Panorama, Concepções e Questionamentos sobre a Alfabetização no Brasil
- Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1981-8106
- O presente artigo trata das concepções que regem e fundamentam as pesquisas que vêm sendo realizadas acerca do tema alfabetização no Brasil. Essas concepções são analisadas por meio de algumas produções acadêmicas, estudos publicados e documentos que mapeiam dados estatísticos (IBGE) referentes ao tema, abrangendo, sobretudo, as décadas de 80 e 90. O artigo demonstra que analisando as concepções que regem e fundamentam as pesquisas educacionais e as práticas pedagógicas pode-se compreender e explicitar, em última análise, o próprio significado de alfabetização, o qual encontra-se vinculado ao contexto histórico, social, econômico e político.
- The present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure.
- 2005
- Educação: Teoria e Prática, v. 13, n. 24/25, 2005, p. 53.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Concepção de Alfabetização
- Alfabetização no Brasil
- http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/106849
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.