You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/108005
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBarreiro, Iraíde Marques de Freitas-
dc.date.accessioned2014-06-24T19:54:57Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:41:49Z-
dc.date.available2014-06-24T19:54:57Z-
dc.date.available2016-10-25T19:41:49Z-
dc.date.issued2007-05-01-
dc.identifierhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/76-
dc.identifier.citationPatrimônio e Memória, v. 3, n. 1, p. 121-136.-
dc.identifier.issn1808-1967-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/108005-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/108005-
dc.description.abstractEste artigo propõe-se a refletir como as trajetórias pessoal e profissional de Helena Antipoff (1892-1974), aliadas às suas convicções de que a intervenção e transformação do real decorrem do conhecimento acumulado, da experiência e do desejo de ampliar o bem comum são elementos que vão construindo acervos pessoais, a partir dessa triangulação. Esta construção se funda mais nas práticas e ações do que na intenção de elaborar um acervo, mas termina por compor a construção de uma memória, articulada à formação do “Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff” – Ibirité-MG. Nascida na Rússia e tendo vivido no Brasil no período de 1929-1974, a educadora destacou-se por ações socialmente relevantes fundadas na organização do estudo e da pesquisa nos campos da psicologia, da educação e da educação rural, sendo estas duas últimas objetos de nossa pesquisa documental e análises.pt
dc.description.abstractThis paper was carried out as a reflection on Helena Antipoff’s personal and professional career (1892-1974), linked to her belief that the intervention and transformation of reality depend on the accumulation of knowledge, on the acquisition of experience, and on her intention to foster the sharing of the commonwealth, agents which, based on such a triangulation, are capable of building up personal assets. Structure based mostly on practices and actions rather than on the intention to work out assets, but which ended by producing the structure of a memory, linked to the development of the “Center of Documentation and Research Helena Antipoff” – Ibirité – MG. She was born in Russia and while she lived in Brazil from 1929 to1974, Helena Antipoff stood out due to her socially relevant actions based on the organization of study and research in the fields of psychology, education and rural education, and the last two activities are the subjects broached in our documentary research and analysis.en
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourcePatrimônio e Memória-
dc.subjectpersonal assetspt
dc.subjectrural educationpt
dc.subjectcollective memorypt
dc.subjectacervo pessoalpt
dc.subjectmemória coletivapt
dc.subjecteducação ruralpt
dc.titleHelena Antipoff – A educadora ruralista: a construção de um acervo pessoal sua relevância para a educação na atualidadept
dc.title.alternativeHelena Antipoff - educator ruralist: building a personal collection and his Relevance to education todayen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationDepartamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras – Assis – UNESP – e do Programa de Pós-Graduação em Educação – UNESP – Marília-
dc.description.affiliationUnespDepartamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras – Assis – UNESP – e do Programa de Pós-Graduação em Educação – UNESP – Marília-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1808-1967-2007-3-1-121-136.pdf-
dc.relation.ispartofPatrimônio e Memória-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.