You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Rosa Fátima de-
dc.date.accessioned2014-09-30T18:18:28Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:44:33Z-
dc.date.available2014-09-30T18:18:28Z-
dc.date.available2016-10-25T19:44:33Z-
dc.date.issued2013-09-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007-
dc.identifier.citationEducar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, n. 49, p. 103-120, 2013.-
dc.identifier.issn0104-4060-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109568-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109568-
dc.description.abstractThis article aims at analyzing the role of the objects of learning in the propositions for innovation of primary schools during the 20th century, highlighting the changes in the composition of school subjects having in mind the objects that were introduced and marked out as relevant for school modernization and those that remained or were redefined in terms of their finality and uses. The examination of three significant moments of the implementation of innovations in the elementary school is intended: the modernization by the intuitive method at the turn of the century; the propositions of Escola Nova between the 1930s and the 1950s; and the renovation represented by educational technology in the 1960s and 1970s.en
dc.description.abstractO objetivo deste texto é analisar o papel dos objetos de ensino nas proposições de renovação da escola primária durante o século XX assinalando as mudanças na composição material das escolas tendo em vista os objetos que foram introduzidos e ressaltados como relevantes para a modernização da educação e aqueles que permaneceram ou foram redefinidos em termos de finalidades e usos. Pretende-se, dessa forma, examinar três momentos significativos de implantação de inovações na escola elementar: a modernização pelo método intuitivo na virada do século XIX para o século XX, as proposições da Escola Nova nas décadas de 1930 a 1950 e a renovação representada pela Tecnologia Educacional nas décadas de 1960 e 1970.pt
dc.format.extent103-120-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectcultura material escolarpt
dc.subjectobjetos escolarespt
dc.subjectrenovação do ensino primáriopt
dc.subjecthistória da educaçãopt
dc.subjectensino primáriopt
dc.subjectschool material cultureen
dc.subjectschool objectsen
dc.subjectrenovation of primary school educationen
dc.subjecthistory of educationen
dc.subjectprimary school educationen
dc.titleObjetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XXpt
dc.title.alternativeObjects of learning: the pedagogic and material renovation of elementary school in Brazil, in the 20th centuryen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.identifier.doi10.1590/S0104-40602013000300007-
dc.identifier.scieloS0104-40602013000300007-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0104-40602013000300007.pdf-
dc.relation.ispartofEducar em Revista-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.