You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBortoloti, Karen Fernanda-
dc.contributor.authorCunha, Marcus Vinicius Da-
dc.date.accessioned2014-09-30T18:18:37Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:44:56Z-
dc.date.available2014-09-30T18:18:37Z-
dc.date.available2016-10-25T19:44:56Z-
dc.date.issued2013-04-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000100003-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 94, n. 236, p. 32-52, 2013.-
dc.identifier.issn2176-6681-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109729-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109729-
dc.description.abstractThis article analyzes the ideas and the work of Anísio Teixeira in the 1920s and 1930s, focusing on his views about the value of measurement for educational reform in Brazil. Considering that the thinking and practices of Teixeira should be understood in the context in which it was developed, the study presents the history of the presence of psychological knowledge in education, with special attention to the entrance of the Psychometrics in the New School movement. The paper concludes that, by defending the use of measurement, Teixeira has remained true to the goal of the New School that required to diagnoses scientifically the school universe, which was necessary to respond to the growing demand for schooling and the educational disabilities of the Brazilian educational institutions.en
dc.description.abstractAnalisa as ideias e a atuação de Anísio Teixeira nos anos 1920 e 1930, focalizando as suas concepções acerca do valor da mensuração para a renovação educacional no Brasil. Considerando que o pensamento e as práticas de Teixeira devem ser compreendidos no contexto em que se desenvolveram, apresenta um histórico da inserção dos saberes psicológicos na educação, com especial atenção para a adesão do movimento escolanovista à Psicometria. Conclui que, ao defender o uso da mensuração, Teixeira se manteve fiel à meta da Escola Nova que exigia diagnosticar cientificamente o universo escolar, o que se fazia necessário para responder à crescente demanda por escolarização e às deficiências das instituições de ensino brasileiras.pt
dc.format.extent32-52-
dc.language.isopor-
dc.publisherInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira-
dc.sourceSciELO-
dc.subjecthistória da educação brasileirapt
dc.subjectEscola Novapt
dc.subjectAnísio Teixeirapt
dc.subjectPsicologiapt
dc.subjectPsicometriapt
dc.subjectHistory of Brazilian Educationen
dc.subjectNew Schoolen
dc.subjectAnísio Teixeiraen
dc.subjectPsychologyen
dc.subjectPsychometricsen
dc.titleAnísio Teixeira e a Psicologia: o valor da mensuraçãopt
dc.title.alternativeAnísio Teixeira and Psychology: the value of measurementen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionCentro Universitário Sistema Educacional Brasileiro-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.description.affiliationUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Araraquara-
dc.description.affiliationCentro Universitário Sistema Educacional Brasileiro-
dc.description.affiliationUSP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras-
dc.description.affiliationUnespUnesp Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Araraquara-
dc.identifier.doi10.1590/S2176-66812013000100003-
dc.identifier.scieloS2176-66812013000100003-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS2176-66812013000100003.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos Pedagógicos-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.