You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109762
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorArena, Dagoberto Buim-
dc.contributor.authorLopes, Naiane Rufino-
dc.date.accessioned2014-10-01T13:08:31Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:45:01Z-
dc.date.available2014-10-01T13:08:31Z-
dc.date.available2016-10-25T19:45:01Z-
dc.date.issued2013-12-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400008-
dc.identifier.citationEducação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1147-1173, 2013.-
dc.identifier.issn2175-6236-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109762-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109762-
dc.description.abstractThis article is the result of research that aimed to analyze the presence of black characters in children's literature books selected by the National Program of School Library (PNBE) in 2010. Besides the analysis of the collection of the Program, the research subjects were students of second and fifth years from Public Elementary School in a town in the state of São Paulo. The findings indicated that only eight books addressed to the topic. Students of black ancestry recognized, through interviews and discussions in groups, absence of black characters that could be references for the construction of ethnic identity among other manifestations.en
dc.description.abstractEste artigo é resultante da pesquisa cujo objetivo foi o de analisar a presença dos personagens negros nos livros de literatura infantil selecionados pelo Programa Nacional Biblioteca Escolar (PNBE) no ano de 2010. Além da análise do acervo do Programa, foram sujeitos da pesquisa alunos de segundo e de quinto ano do ensino fundamental de uma escola municipal em uma cidade do interior do Estado de São Paulo. As conclusões indicam que apenas oito livros abordam a temática. Os alunos de descendência negra, por meio de entrevistas e de discussões em grupo focal, reconhecem, entre outras manifestações, ausência de personagens negros que poderiam ser referências para construção da identidade étnica.pt
dc.format.extent1147-1173-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectLiteratura Infantilpt
dc.subjectRelações Étnico-raciaispt
dc.subjectPNBEpt
dc.subjectConstrução da Identidade Negrapt
dc.subjectPNBEen
dc.subjectChildren s Literatureen
dc.subjectEthnic-racial Relationsen
dc.subjectConstruction of Black Identityen
dc.titlePNBE 2010: personagens negros como protagonistaspt
dc.title.alternativePNBE 2010: black characters as protagonistsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.identifier.doi10.1590/S2175-62362013000400008-
dc.identifier.scieloS2175-62362013000400008-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS2175-62362013000400008.pdf-
dc.relation.ispartofEducação & Realidade-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.