You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109763
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFonseca-janes, Cristiane Regina Xavier-
dc.contributor.authorOmote, Sadao-
dc.date.accessioned2014-10-01T13:08:31Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:45:01Z-
dc.date.available2014-10-01T13:08:31Z-
dc.date.available2016-10-25T19:45:01Z-
dc.date.issued2013-09-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000300003-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 19, n. 3, p. 325-342, 2013.-
dc.identifier.issn1413-6538-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109763-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109763-
dc.description.abstractInclusive education is seen as quality education that should be provided by the educational system for all children, young people and adults. In order to put such a proposal into effect, qualified personnel are needed who are equipped to face such a challenge. This paper aims to examine the curriculum matrices of Pedagogy courses of the Universidade Estadual Paulista - UNESP that intend to prepare future teachers to follow an inclusive perspective. To this end, the political-pedagogical projects of six Pedagogy courses, the University resolutions that regulate the courses and excerpts taken from interviews carried out with course coordinators were analyzed. In order to analyze the curriculum matrices, the required subjects were distributed on a table according to the following categories: 1) specific subjects related to inclusive education, 2) number of hours of each subject related to inclusive education, 3) specific subjects related to special education and 4) amount of time scheduled for each subject related to special education. Among the six Pedagogy courses, five had subjects that focused on issues related to inclusive education, with varying time allotments, and four had subjects focusing on specific issues related to special education.en
dc.description.abstractA educação inclusiva é tida como uma educação de qualidade que deve ser oferecida pelo sistema educacional a todas as crianças, jovens e adultos. Para a efetivação de tal proposta, dentre várias necessidades, precisamos de recursos humanos qualificados para o enfrentamento desse desafio. Este trabalho tem por objetivo analisar as matrizes curriculares dos cursos de Pedagogia da Universidade Estadual Paulista para a formação em uma perspectiva inclusiva. Para isto, foram analisados os projetos político-pedagógicos dos seis cursos de Pedagogia, as Resoluções da UNESP que os regulamentam e trechos de entrevistas realizadas com os coordenadores dos respectivos cursos. Para análise das matrizes, as disciplinas obrigatórias foram distribuídas em um quadro com as seguintes categorias: 1) disciplinas específicas relacionadas com a Educação Inclusiva, 2) carga horária das disciplinas relacionadas com a Educação Inclusiva, 3) disciplinas específicas relacionadas com a Educação Especial e 4) carga horária das disciplinas relacionadas com a Educação Especial. Dos seis cursos de Pedagogia da UNESP, cinco possuem disciplinas voltadas para a questão da Educação Inclusiva, com as mais diversificadas cargas horárias, e quatro possuem disciplinas voltadas para questões específicas da Educação Especial.pt
dc.format.extent325-342-
dc.language.isopor-
dc.publisherAssociação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectEducação Inclusivapt
dc.subjectEducação Especialpt
dc.subjectGrade Curricularpt
dc.subjectCurso de Pedagogiapt
dc.subjectInclusive Educationen
dc.subjectSpecial Educationen
dc.subjectCurriculumen
dc.subjectPedagogy Courseen
dc.titleOs cursos de Pedagogia da Universidade Estadual Paulista e a Educação Inclusivapt
dc.title.alternativeThe courses of Pedagogy at Universidade Estadual Paulista and Inclusive Educationen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciência-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Filosofia e Ciência-
dc.identifier.doi10.1590/S1413-65382013000300003-
dc.identifier.scieloS1413-65382013000300003-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS1413-65382013000300003.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Especial-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.