You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109824
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGermano, Karoline Dos Santos-
dc.contributor.authorMeneguin, Silmara-
dc.date.accessioned2014-10-01T13:08:35Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:45:09Z-
dc.date.available2014-10-01T13:08:35Z-
dc.date.available2016-10-25T19:45:09Z-
dc.date.issued2013-12-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003-
dc.identifier.citationActa Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013.-
dc.identifier.issn0103-2100-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/109824-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109824-
dc.description.abstractOBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care.en
dc.description.abstractOBJETIVO: Desvelar o significado atribuído pelos alunos do quarto ano de curso de graduação em enfermagem à experiência de cuidados paliativos. MÉTODOS: Estudo qualitativo realizado em população de 33 graduandos de enfermagem cursaram a disciplina curricular de assistência de enfermagem ao paciente crítico. As entrevistas foram transcritas e analisadas utilizando-se a estratégia metodológica do Discurso do Sujeito Coletivo. RESULTADOS: Os resultados retratam a formação profissional focada no modelo biomédico e curativo de assistência, além do despreparo para enfrentar as situações de morte e morrer no contexto da assistência paliativa. CONCLUSÃO: Foram desvelados os seguintes significados pelos graduandos: sentimentos de impotência e frustração ao lidar com a morte, o dilema entre ser enfermeiro e ser docente e a dificuldade em lidar com os familiares dos pacientes em cuidado paliativo.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent522-528-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Enfermagem-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectCuidados paliativospt
dc.subjectUnidades de terapia intensivapt
dc.subjectEstudantes de enfermagempt
dc.subjectTemas bioéticospt
dc.subjectPalliative careen
dc.subjectIntensive care unitsen
dc.subjectStudents, nursingen
dc.subjectBioethical issuesen
dc.titleSignificados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativospt
dc.title.alternativeMeanings attributed to palliative care by nursing undergraduatesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho-
dc.description.sponsorshipIdFAPESP: 12/04973-0-
dc.identifier.doi10.1590/S0103-21002013000600003-
dc.identifier.scieloS0103-21002013000600003-
dc.identifier.wosWOS:000332514100003-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0103-21002013000600003.pdf-
dc.relation.ispartofActa Paulista de Enfermagem-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.