You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110210
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDavila, Denise-
dc.contributor.authorSouza, Renata Junqueira De-
dc.date.accessioned2014-10-01T13:08:55Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:46:03Z-
dc.date.available2014-10-01T13:08:55Z-
dc.date.available2016-10-25T19:46:03Z-
dc.date.issued2013-12-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400011-
dc.identifier.citationEducação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 38, n. 4, p. 1207-1220, 2013.-
dc.identifier.issn2175-6236-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/110210-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110210-
dc.description.abstractThe purpose of this article is twofold. First, it examines how Discourses, socially accepted ways of speaking, listening, writing, and reading that illustrate individuals' memberships in specific social groups (Gee, 2008), could influence teachers' use or censorship of polemic text in the classroom. Second, this article presents a review of the research literature about teachers' inclusion of culturally diverse themes in their classrooms. For example, it describes professors' use of children´s books about racism with new teachers. It also outlines suggestions for guiding discussions that respect students' heritage, build critical literacy, and support culturally responsive teaching pedagogies.en
dc.description.abstractO objetivo deste texto é duplo. Primeiro, analisa como Discursos, formas socialmente aceitas de falar/ouvir e escrever/ler sobre sujeitos em grupos sociais específicos (Gee, 2008), podem influenciar o uso ou a censura a textos polêmicos por docentes em sala de aula. Discute o que as pesquisas têm revelado sobre docentes utilizando em suas aulas o tema da diversidade. A partir de exemplo de livro de literatura sobre a temática do racismo, traz sugestões para que os professores possam conduzir discussões que respeitem a diversidade cultural de seus alunos e propiciem a formação de opiniões críticas, fazendo assim do professor da educação básica um sujeito responsivo.pt
dc.format.extent1207-1220-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Faculdade de Educação-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectTemas Polêmicospt
dc.subjectCensurapt
dc.subjectEstado da Artept
dc.subjectFormação Docentept
dc.subjectPolemic Themesen
dc.subjectCensorshipen
dc.subjectReview of Literatureen
dc.subjectPre Service Coursesen
dc.titleO uso de textos polêmicos em sala de aula: formação e prática docentept
dc.title.alternativeIncluding diverse texts in the classroom: teacher training and practiceen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversity of Georgia-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversity of Georgia-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista-
dc.identifier.doi10.1590/S2175-62362013000400011-
dc.identifier.scieloS2175-62362013000400011-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS2175-62362013000400011.pdf-
dc.relation.ispartofEducação & Realidade-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.