You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110383
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBelluzzo, Regina Célia Baptista [UNESP]-
dc.contributor.authorFarias, Gabriela Belmont de-
dc.date.accessioned2014-11-10T11:09:41Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:46:25Z-
dc.date.available2014-11-10T11:09:41Z-
dc.date.available2016-10-25T19:46:25Z-
dc.date.issued2014-07-28-
dc.identifier.citationFARIAS, Gabriela Belmont de. Competência em informação no ensino de biblioteconomia: por uma aprendizagem significativa e criativa. 2014. 183 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/110383-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110383-
dc.description.abstractGiven the changes that occurred in different areas of society, it is known that to meet the demands related to the access and use of information, it is necessary to train the most creative, innovative and competent professionals of information. The university is a propitious place to the development of these professionals. The reflection established in this research occurs around the following issues: the theoretical framework of learning by competence, meaningful learning and creativity can contribute to the development of a pedagogical model that promotes information literacy in the teaching-learning in higher education, specifically in librarianship course? To enter on the theme proposed by this research, there are three assumptions that lead to cogitate about: the interrelation of the concepts of learning ability, meaningful learning and creativity can provide the support to develop a pedagogical conceptual model that promotes competence in information at the process of teaching-learning in the librarianship courses in the nacional context. Such modeling allows better exploration and understanding of standards and indicators involved in the development of information literacy and can be considered as a subsidy to the preparation and implementation of discipline and/or cross content, aiming to improve the theoretical and experimental approaches in information literacy at the Brazilian context. Thus, it was established as a general purpose - to establish the interrelationship between the concepts of learning ability, meaningful learning and creativity in order to provide subsidies for the development of information literacy as a discipline and/or cross-content of librarianship courses. And specific purposes - a) to analyze the key concepts of learning theories for competence, meaningful learning and creativity that can be applied to information literacy; b) to describe the interrelationships of learning ability theories, meaningful...en
dc.description.abstractAnte as transformações ocorridas em variados âmbitos da sociedade, sabe-se que, para atender às demandas relacionadas ao acesso e uso da informação, faz-se necessária a formação de profissionais da informação mais criativos, inovadores e competentes em informação. A universidade é um espaço propício para o desenvolvimento desses profissionais. A reflexão estabelecida nesta pesquisa ocorre em torno do seguinte problema: os aportes teóricos da aprendizagem por competência, aprendizagem significativa e da criatividade podem contribuir para a elaboração de subsídios que promovam a Competência em Informação no ensinoaprendizagem no ensino superior, especificamente nos cursos de Biblioteconomia? Ao se adentrar a temática proposta verificou-se três conjecturas que levam a cogitar sobre diferentes possibilidades em termos de hipóteses: a existência de inter-relação dos conceitos da aprendizagem por competência, aprendizagem significativa e a criatividade podem fornecer subsídios para a elaboração e aplicação de uma modelagem conceitual pedagógica que promova a Competência em Informação de ensino-aprendizagem nos cursos de Biblioteconomia do contexto nacional. Tal modelagem permite melhor exploração e o entendimento dos padrões e indicadores envolvidos no desenvolvimento da Competência em Informação e pode ser considerada subsídio à elaboração e implementação de disciplina e/ou conteúdo transversal, visando a aperfeiçoar as abordagens teóricas e experimentais da Competência em Informação no contexto brasileiro. Para tanto, em busca de resposta a essa questão central das hipóteses descritas foi expresso como objetivo geral - estabelecer a inter-relação dos conceitos da aprendizagem por competência, aprendizagem significativa e criatividade, a fim de contribuir com subsídios para o desenvolvimento da Competência em Informação como disciplina e/ou conteúdo transversal dos cursos de...pt
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)-
dc.format.extent183 f. : il. color.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectCompetência em informaçãopt
dc.subjectBiblioteconomia - Estudo e ensinopt
dc.subjectAprendizagempt
dc.subjectCriatividadept
dc.subjectInformation literacypt
dc.titleCompetência em informação no ensino de biblioteconomia: por uma aprendizagem significativa e criativapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.file000795008.pdf-
dc.identifier.aleph000795008-
dc.identifier.capes33004110043P4-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.