Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110445
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Schwartz, Gisele Maria [UNESP] | - |
dc.contributor.author | Christofoletti, Danielle Ferreira Auriemo | - |
dc.date.accessioned | 2014-11-10T11:09:45Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T19:46:33Z | - |
dc.date.available | 2014-11-10T11:09:45Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T19:46:33Z | - |
dc.date.issued | 2014-05-20 | - |
dc.identifier.citation | CHRISTOFOLETTI, Danielle Ferreira Auriemo. Usabilidade de site e tecnologia wiki aplicadas ao jogo de xadrez no ambiente virtual =: Usability of site and wiki technology applied to the chess set in virtual environment. 2014. 151 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014. | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/110445 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110445 | - |
dc.description.abstract | In today’s world, the technology of the information is present as an innovation that takes part of the daily life, instigating the interaction in virtual spaces and in social networks more frequently. Due to this new social interaction, understanding the usability of these technological tools and their quality becomes a necessary question to improve the use of these possibilities. Thus, this qualitative and quantitative study investigated the reasons of adherence of chess players in virtual spaces, as well as the site usability to the online chess games, in the context of virtual leisure, under user´s perspective. As a result of this research it was also drawn up a wiki for teaching the chess game. The study consisted of a literature review and an exploratory research, using an open questionnaire for sample identification, mixed questionnaire to evaluate the use of the wiki and an inventory of usability of sites called IUSE-18, designed for this study, as instrument for data collection. Three intentional samples participated in the study, the first one composed by 9 teachers from 3 different countries with pedagogical experience over 5 years, who helped to draw up the inventory of usability of sites for chess players, the second intentional sample composed by 130 adults chess players of both genders, who elucidated their reasons to adhere to the online chess, as well as volunteered to evaluate the IXC site, through the IUSE-18 and a third sample, which had 12 students from Lisbon, Portugal, of both genders, who contributed with this research opining about the use of the wiki to teach chess as a pedagogical strategy. Data were descriptively and statistically analyzed, by using Thematic Content Analysis and also the Inter-class Correlation Coefficient, in order to check the consistency of the responses among judges-evaluators and the Kappa Index, which assesses if the responses of the judges evaluators were in accordance, used for both... | en |
dc.description.abstract | No mundo contemporâneo, as tecnologias da informação se apresentam como uma inovação que passa a fazer parte do cotidiano das pessoas, instigando ao convívio nas redes sociais do ambiente virtual com maior frequência. Devido a este novo modelo social de interação, pesquisar as possibilidades de uso destas ferramentas tecnológicas e sua qualidade se torna um quesito necessário para melhor aproveitamento destas possibilidades. Assim, o presente estudo, de natureza quali-quantitativa, investigou os motivos de adesão de jogadores de xadrez à prática no ambiente virtual, bem como, a usabilidade de site para jogos de xadrez online, no contexto do lazer virtual, na visão de usuários. Em consequência desta pesquisa também foi elaborado um wiki para o ensino do xadrez. O estudo constou de pesquisas bibliográfica e exploratória, utilizando-se como instrumentos para coleta de dados questionários para identificação da amostra, questionário misto para avaliação do uso do wiki e um inventário de usabilidade, elaborado para a realização deste estudo, denominado IUSE-18. Fez parte do estudo três amostras intencionais, a primeira composta por 9 professores, de três países diferentes, com prática educacional superior a 5 anos, os quais auxiliaram a elaborar o inventário de usabilidade de sites para enxadristas, a segunda composta por 130 enxadristas adultos, de ambos os sexos, os quais elucidaram quais os motivos para aderirem ao xadrez online, bem como, se prontificaram a avaliar o site IXC, por meio do IUSE-18 e, uma terceira amostra, que contava com 12 estudantes de Lisboa, Portugal, de ambos os sexos, que contribuíram com o estudos opinando sobre a utilização do wiki para ensinar xadrez como uma estratégia pedagógica. Os dados foram analisados descritivamente, por meio de Análise de Conteúdo Temático e também por estatística, foi utilizado o Coeficiente de Correlação Intraclasse, no intuito de verificar a... | pt |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
dc.format.extent | 151 f. : il. | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.source | Aleph | - |
dc.subject | Chess | pt |
dc.subject | Xadrez | pt |
dc.subject | Design centrado no usuário | pt |
dc.subject | Wiki (Computação) | pt |
dc.subject | Jogos por computador | pt |
dc.subject | Tecnologias de informação e comunicação | pt |
dc.title | Usabilidade de site e tecnologia wiki aplicadas ao jogo de xadrez no ambiente virtual =: Usability of site and wiki technology applied to the chess set in virtual environment | pt |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | 000788897.pdf | pt |
dc.identifier.aleph | 000788897 | - |
dc.identifier.capes | 33004137066P5 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.