You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110655
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKerr, Dorotéa Machado [UNESP]-
dc.contributor.authorNieri, Debora-
dc.date.accessioned2014-11-10T11:09:56Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T19:47:00Z-
dc.date.available2014-11-10T11:09:56Z-
dc.date.available2016-10-25T19:47:00Z-
dc.date.issued2014-03-17-
dc.identifier.citationNIERI, Debora. A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas. 2014. 270 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/110655-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110655-
dc.description.abstractThis research refers to the field of children’s musical education, giving emphasis to the relationship among education, music and childhood. It is recognized as a bibliographic theoretical study, which mainly analyzes theses and academic paperwork production, under a critical manner, in the period between 1996 and 2012, originated from postgraduation courses at Brazilian universities, concerning musical education directed to children from 0 to 6 years old in Brazil, collected in the Bank of Theses of CAPES and in the websites of Post-Graduation Programs (PPG in Portuguese) in Music and Education. The target is mapping this field with the aim to document it, taking into account the Gamboa methodological perspective (1987) of the technical, thematic and theoretical level viewpoints, and observe possible streamlines and perspectives arising from international literature, together with a study on articles in Newspapers and International Periodicals considered relevant to the Music Educational area. Field variability and different viewpoints and bonds that researchers establish with the object and focus on the research are also emphasized. The socialization of this knowledge can exploit the State and society in the elaboration and orientation of public policies, implementation and evaluation of educational programs in the specific field of children’s musical educationen
dc.description.abstractEsta pesquisa insere-se no campo da educação musical infantil, enfatizando a relação entre educação, música e infância. Caracteriza-se como um estudo teórico-bibliográfico do tipo estado da arte cujo objeto principal é a análise crítica da produção acadêmica de teses e dissertações defendidas entre 1996 e 2012, oriundas dos cursos de Pós- Graduação de universidades brasileiras, acerca da educação musical de crianças de 0 a 6 anos no Brasil, coletada no Banco de Teses da CAPES e nos sites dos Programas de Pós-Graduação (PPG) em Música e em Educação. Busca-se mapear esse campo, com o objetivo de documentá-lo, tendo em conta a perspectiva metodológica de Sanches Gamboa (1987), da ótica dos níveis técnico, temático e teórico e observar os possíveis rumos e perspectivas do campo que despontam da literatura internacional, com um levantamento de artigos em Jornais e Anais Internacionais relevantes para a área da Educação Musical. Destaca-se na pesquisa a variabilidade do campo e as diferentes visões que os pesquisadores estabelecem com o objeto e com o foco das pesquisas. A socialização desses conhecimentos podem instrumentalizar o Estado e a sociedade na elaboração e orientação de políticas públicas, implantação e avaliação de programas educacionais no campo específico da educação musical infantilpt
dc.format.extent270 f.: il.-
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectMusica - Instrução e estudopt
dc.subjectMusica na educação pre-escolarpt
dc.subjectEducação de criançaspt
dc.subjectMusic Instruction and studypt
dc.subjectBrasilpt
dc.titleA pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivaspt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.file000795571.pdf-
dc.identifier.aleph000795571-
dc.identifier.capes33004013066P3-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.