Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114428
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Silva, JÚlio Cezar Bastoni Da | - |
dc.date.accessioned | 2015-02-02T12:39:31Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:17:05Z | - |
dc.date.available | 2015-02-02T12:39:31Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:17:05Z | - |
dc.date.issued | 2014-12-01 | - |
dc.identifier | http://dx.doi.org/10.1590/S1983-68212014000200006 | - |
dc.identifier.citation | Machado de Assis em Linha. Fundação Casa de Rui Barbosa, v. 7, n. 14, p. 82-98, 2014. | - |
dc.identifier.issn | 1983-6821 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/114428 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114428 | - |
dc.description.abstract | Despite the evident differences between Machado de Assis and Lima Barreto, the portrayal of Brazilian history constitutes a topic upon which both worked. InEsaú e Jacó (1904), by Machado de Assis, andNuma e a Ninfa (1915), by Lima Barreto, even using different narrative processes, the characterization of Brazilian politics is coincident, suggesting a continuity between the sociopolitical structure of the Imperial and Republican periods. This paper studies the different formal construction of both novels, which nevertheless indicate the permanence of certain structural features of Brazilian society, such as patrimonialism and the dissociation of State and society, among others. | en |
dc.description.abstract | À parte as diferenças que saltam aos olhos entre Machado de Assis e Lima Barreto, a representação da história brasileira constitui um tema sobre o qual ambos se debruçaram. Em Esaú e Jacó (1904), de Machado de Assis, e Numa e a Ninfa (1915), de Lima Barreto, a caracterização das questões políticas locais, ainda que por meio de processos narrativos diversos, parece se dar de maneira coincidente, sugerindo uma continuidade entre a estrutura sociopolítica do Segundo Reinado e a da República. Neste artigo, são analisadas as diferentes articulações formais dos romances que, não obstante sua singularidade, indicam a permanência de certos traços estruturais da sociedade brasileira, tais como o patrimonialismo, a dissociação entre sociedade e Estado, entre outros. | pt |
dc.description.sponsorship | Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) | - |
dc.description.sponsorship | Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) | - |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | - |
dc.format.extent | 82-98 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Fundação Casa de Rui Barbosa | - |
dc.source | SciELO | - |
dc.subject | Esaú e Jacó | pt |
dc.subject | Numa e a Ninfa | pt |
dc.subject | Machado de Assis | pt |
dc.subject | Lima Barreto | pt |
dc.subject | processo político brasileiro | pt |
dc.subject | Esaú e Jacó | en |
dc.subject | Numa e a Ninfa | en |
dc.subject | Machado de Assis | en |
dc.subject | Lima Barreto | en |
dc.subject | Brazilian political process | en |
dc.title | DUAS CABEÇAS, UMA SENTENÇA: MACHADO DE ASSIS, LIMA BARRETO E A CARACTERIZAÇÃO DA POLÍTICA BRASILEIRA EM ESAÚ E JACÓ E NUMA E A NINFA | pt |
dc.title.alternative | TWO MEN, ONE MIND: MACHADO DE ASSIS, LIMA BARRETO AND THE CHARACTERIZATION OF BRAZILIAN POLITICS IN ESAÚ E JACÓ AND NUMA E A NINFA | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista | - |
dc.identifier.doi | 10.1590/S1983-68212014000200006 | - |
dc.identifier.scielo | S1983-68212014000200006 | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | S1983-68212014000200006.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Machado de Assis em Linha | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.