You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114660
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBoccato, Vera Regina Casari-
dc.contributor.authorRubi, Milena Polsinelli-
dc.contributor.authorFujita, Mariângela Spotti Lopes-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:20Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:38Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:20Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:38Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4023-
dc.identifier.citationScire, v. 16, n. 2, p. 103-110, 2010.-
dc.identifier.issn1135-3716-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114660-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114660-
dc.description.abstractA study of the subject indexing process in university libraries is presented, using a socio-cognitive approach to analyze the procedures, difficulties and perceptions of the librarians, users, and managers that take part in the process. Individual and group verbal protocols were applied in the real environment of the cataloguers, the university libraries. The results were the absence of systematic procedures for book subject analysis and representation, the incompatibility of the indexing language, and problems in subject retrieval from the catalog. It is concluded that there is a tendency in catalogs to act as databases. Therefore, the cataloguer should present a level of commitment in his task similar to that of an indexer who works in the production of bibliographic databases.en
dc.description.abstractSe presenta un estudio del proceso de catalogación temática en las bibliotecas universitarias desde la perspectiva socio-cognitiva en el que se analizan los procedimientos, los problemas y las percepciones de los bibliotecarios, usuarios y gestores. Se aplicaron protocolos verbales individuales y de grupo en bibliotecas universitarias. Se constató la ausencia de procedimientos sistemáticos para el análisis y la representación de los temas de los libros, la incompatibilidad del lenguaje documental, y la existencia de problemas de recuperación por materias en el catálogo. Se concluye que la tendencia actual de los catálogos es a funcionar como bases de datos. Por ello, el catalogador debe presentar una postura comprometida similar a la del indizador que trabaja en la producción de dichas bases.es
dc.format.extent103-110-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectcatalogação de assuntopt
dc.subjectcabeçalhos de assuntospt
dc.subjectcatálogos cooperativospt
dc.subjectindexaçãopt
dc.titleEstudio observacional del contexto sociocognitivo de la catalogación de matérias em bibliotecas universitáriases
dc.title.alternativeUm estudo de observação do contexto sociocognitivo da catalogação de assunto em bibliotecas universitáriaspt
dc.title.alternativeAn observation study of the socio-cognitive context of subject cataloguing in university librariesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN11353716-2010-16-02-103-110.pdf-
dc.relation.ispartofScire-
dc.identifier.lattes6530346906709462-
dc.identifier.lattes1101728652941179-
dc.identifier.lattes5656585147722568-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.