You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114712
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJorente, Maria José Vicentini-
dc.contributor.authorNakano, Natalia-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:23Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:44Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:23Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:44Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2012v17n2p37-
dc.identifier.citationInformação & Informação, v. 17, n. 2, p. 37-54, 2012.-
dc.identifier.issn1981-8920-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114712-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114712-
dc.description.abstractIntroduction: Innovation and its processes, especially in the field of technology, are a focus of Information Science as a science of Human, as they determine the establishment of new habits, relevant socio-cultural indicators to understanding the history of cultures. Objective: This article reflects on the problematic: whether and how Information and Communication Technologies have impacted the lives of digital natives, whether the average individual is prepared to conscientiously experience the technological environment, how the current system can prepare future generations of professionals, and how the adults who grew up in the twentieth century, in an analogue society can prepare young people for a twenty-first century digital reality, widely different from theirs. Methodology: This paper was based on Literature Review. Results: As the sophistication of technology advances, society has to continually review the way it appropriates information to adjust to these changes. Conclusions: As for relevance of the methodologies that lead to innovative disruptive actions in hybrid realities such as the Brazilian one, with niches of poverty and prosperity, it is believed that it is in poor countries or countries with significant social differences such as Brazil where the need for a change of socio technocultural paradigm and innovative action urge to take place.en
dc.description.abstractA Inovação e seus processos, em especial no campo tecnológico, são de interesse da Ciência da Informação como ciência do humano, pois determinam o estabelecimento de novos hábitos, indicadores socioculturais relevantes para a compreensão da história das culturas. Este artigo reflete sobre as problemáticas: se e como as Tecnologias de Informação e Comunicação tem impactado a vida dos nativos digitais; se o indivíduo comum está preparado para vivenciar criteriosamente o entorno tecnológico; como o sistema vigente poderá preparar gerações futuras de profissionais; e como os adultos que cresceram no século XX, em uma sociedade analógica podem preparar os jovens do século XXI para uma realidade digital, extensivamente diferente da deles. À medida que a sofisticação das tecnologias avança, a sociedade tem que continuamente revisar a maneira como se apropria da informação para se ajustar a essas mudanças. Quanto à relevância das metodologias que conduzem para ações inovadoras disruptivas em realidades hibridas como a brasileira, com nichos de pobreza e prosperidade, pode-se dizer que é em países pobres ou com diferenças sociais tão evidentes como as do Brasil onde se denota a necessidade de mudança de paradigma sócio tecnocultural e de uma ação inovadora.pt
dc.description.abstractIntroducción: La innovación y sus procesos, en particular en el campo tecnológico, son de interés de la Ciencia de la Información (ciencia de lo humano), pues ellos determinan la creación de nuevos hábitos, indicadores socioculturales relevantes para la comprensión de la historia de las culturas. Objetivo: En este artículo se reflexiona sobre las problemáticas de sí y cómo las Tecnologías de Información y Comunicación han impactado la vida de los nativos digitales; si el individuo común está preparado para vivir con criterio el entorno tecnológico; si el sistema vigente podrá preparar generaciones futuras de profesionales; y como los adultos que crecieron en el siglo XX, en una sociedad analógica, pueden preparar los jóvenes del siglo XXI para una realidad digital extensivamente diferente a la de ellos. Metodologías: Este artículo se basa en la revisión de la literatura. Resultados: A medida que la sofisticación de la tecnología avanza, la sociedad tiene que continuamente revisar la manera como se apropia de la información para ajustarse a esos cambios. Conclusiones: A relevancia de las metodologías innovadoras que conducen a acciones disruptivas en realidades híbridas como la brasilera - con nichos de pobreza y prosperidad - se puede decir que es en países pobres o con diferencias sociales tan evidentes como las del Brasil donde se denota la necesidad de cambio de paradigma sociotecnocultural y de una acción innovadora.es
dc.format.extent37-54-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectInformação e Tecnologiapt
dc.subjectInovação Disruptivapt
dc.subjectCultura Digitalpt
dc.subjectComputação Interativapt
dc.subjectColaboraçãopt
dc.titleInovação, tecnologias de informação e comunicação e processos disruptivospt
dc.title.alternativeInnovación, tecnologias de información y comunicación y processos disruptivoses
dc.title.alternativeInnovation, information and comunication technologies and disruptive processesen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, - Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, - Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.5433/1981-8920.2012v17n2p37-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN19818920-2012-17-02-37-54.pdf-
dc.relation.ispartofInformação & Informação-
dc.identifier.lattes5073860126319285-
dc.identifier.lattes4612974888327511-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.