You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCárnio, Maria Sílvia-
dc.contributor.authorBerberian, Ana Paula-
dc.contributor.authorTrenche, Maria Cecília Bonini-
dc.contributor.authorGiroto, Cláudia Regina Mosca-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:24Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:46Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:24Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:46Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/11978-
dc.identifier.citationDistúrbios da Comunicação, v. 24, n. 2, p. 249-256, 2012.-
dc.identifier.issn2176-2724-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114725-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114725-
dc.description.abstractThis article refl ects about the action of the school speech therapist presented in a panel discussion proposed by the Public Health Department entitled: “School time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s action” during the 19th SBFa’s Congress at the WTC Sheraton in São Paulo. The refl ections triggered aimed to provide elements for the systematization of actions from different sectors guided by ethical principles, theory and practice that enable collaborative relationships between educators and speech therapists. The text mantained the order of presentations that have focused on: 1) the challenges of speech-language intervention in the processes of inclusion and exclusion of the school: from the promotion of oral and written language, to the approaches of the so-called language disorders; 2) the interface between Speech Therapy and Education; 3) the role of the speech therapist in the context of Inclusive and Special Education. The authors support the position that the work done at the interface Speech Therapy and Education has the potential to contribute to school’s inclusion processes that will be capable to subvert the discriminatory logic that imposes in daily school the binomium inclusion / exclusion. The theoretical and methodological approaches presented by the authors are supported in a humane and civic vision care, training and social participation.en
dc.description.abstractEsta comunicação traz algumas reflexões sobre a ação do fonoaudiólogo na escola, apresentadas em uma Mesa Redonda proposta pelo Departamento de Saúde Coletiva, intitulada: Escola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogo, durante o 19º Congresso da SBFa no WTC-Sheraton São Paulo. As reflexões desencadeadas objetivaram oferecer elementos para a sistematização de ações intersetoriais pautadas em princípios éticos, teóricos e práticos que viabilizem relações colaborativas entre fonoaudiólogos e educadores. O texto manteve a ordem das apresentações que tiveram como foco: 1) os desafios da atuação fonoaudiológica nos processos de inclusão e exclusão escolar: da promoção da linguagem oral e escrita, às abordagens dos denominados distúrbios de linguagem; 2) a interface entre Fonoaudiologia e Educação; 3) a atuação do Fonoaudiólogo no contexto de Educação Inclusiva e Educação Especial. As autoras defendem a posição de que o trabalho realizado na interface Fonoaudiologia e Educação tem potência para contribuir com processos de inclusão escolar, capaz de subverter a lógica discriminatória que impõe, na ordem do dia, o binômio inclusão/exclusão. As abordagens teórico-metodológicas apresentadas pelas autoras estão sustentadas numa visão humanizada e cidadã do cuidado, da formação e da participação social.pt
dc.description.abstractEsta comunicación trae algunas refl exiones sobre la acción del fonoaudiólogo en la escuela, expuesta en una Mesa Redonda propuesta por el Departamento de Salud Colectiva, titulada: Escuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogo, durante el 19º Congreso del SBFa en el WTC-Sheraton São Paulo. Las refl exiones desencadenadas tenian el objetivo de ofrecer elementos para la sistematización de acciones intersectoriales apoyadas en principios éticos, teóricos y prácticos que viabilizaran relaciones colaborativas entre fonoaudiólogos y educadores. El texto mantuvo el orden de las exposiciones, que tuvieron como foco: 1) Los desafíos de la actuación fonoaudiológica en los procesos de inclusión y exclusión escolar: de la promoción del lenguaje oral y escrito, a las abordajes de los denominados disturbios de lenguaje; 2) La interfaz entre Fonoaudiología y Educación; 3) La actuación del fonoaudiólogo en el contexto de la Educación Inclusiva y Educación Especial. Las autoras defi enden la posición que el trabajo realizado en la interfaz Fonoaudiología y Educación tiene capacidad para contribuir con procesos de inclusión escolar, capaz de subvertir la lógica discriminatoria que se impone en el orden del día del binomio inclusión/exclusión. Las inclusiones teóricas-metodológicas expuestas por las autoras están sustentadas en una visión humanitaria y ciudadana del cuidado, de la formación y de la participación social.es
dc.format.extent249-256-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.titleEscola em tempo de inclusão: ensino comum, educação especial e ação do fonoaudiólogopt
dc.title.alternativeEscuela en tiempo de inclusión: enseñanza común, educación especial y acción del fonoaudiólogoes
dc.title.alternativeSchool on time of inclusion: common teaching, special education and speech therapist’s actionen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Tuiuti do Paraná-
dc.contributor.institutionPontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Departamento de Educação Especial, Marília, Av. Higino Muzzi Filho, 737, Vila Universitária, CEP 17525902, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.relation.ispartofDistúrbios da Comunicação-
dc.identifier.lattes5115827279189665-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.