You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Silvana Paulina de-
dc.contributor.authorGirotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:26Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:50Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:26Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:50Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/598-
dc.identifier.citationRevista Profissão Docente, v. 13, n. n.27, p. 57-70, 2013.-
dc.identifier.issn1519-0919-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114750-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114750-
dc.description.abstractThis paper is the result of discussions held during the initial research on ways of reading and reading activities, to obtain the title of the Ph.D. graduate program in Education at UNESP - Marilia. The paper seeks to rethink the practice followed the reality historically constructed as reference, creating a dialectic movement, and a constant construction, and the overcoming of it. In this perspective, we approach possible practices that can enhance the student's prior knowledge, and from it, to propose ways of action that lead to the development of the subject through the processes of teaching and learning of reading in school. From the study of actions that are agreed as reading practices, the study proposes to work with the Reading Strategies to promote the development of the individual. Among the different results that have been announced in the research, we highlight the need for conscious mediation of the teacher in the act of teaching reading and conscious participation of the student in the process. Partial results give evidence to confirm the hypothesis that: intentional actions are driving the learning of children in activity in the classroom, considering their experiences and choices of the teacher as mediator in the process. Students in third grade of elementary school are the subjects of research, theory and practice. The researcher is the mediator and proposer of the actions based on microgenetic research.en
dc.description.abstractEste artigo é resultado de reflexões iniciais realizadas durante a pesquisa sobre modos de ler e ações de leitura, para a obtenção do título de Doutorado do PPG em Educação da UNESP – Marília. O trabalho visa repensar a prática, tendo a realidade construída historicamente como referência, criando um movimento dialético e constante de construção e superação da mesma. Nesta perspectiva, abordamos possíveis práticas que possam valorizar o conhecimento prévio do aluno e a partir dele, propor modos de ação que conduzam ao desenvolvimento do sujeito por meio dos processos de ensino e aprendizagem de leitura na escola. A partir do estudo de ações que se convencionaram como práticas de leitura, o estudo propõe o trabalho com as Estratégias de Leitura para promover o desenvolvimento do indivíduo. Dentre os diferentes resultados que tem se anunciado na pesquisa, destacamos a necessidade da mediação consciente do professor no ato de ensinar a ler e a participação consciente do aluno no processo. Os resultados parciais dão indícios de confirmação da hipótese de que: ações intencionais são propulsoras de aprendizagens da criança em Atividade em sala de aula, considerando suas vivências e as escolhas do professor como mediador no processo. Alunos de terceiro ano do ensino fundamental são os sujeitos desta pesquisa, teórica e prática. A pesquisadora é a mediadora e propositora das ações com fundamentação na pesquisa microgenética.pt
dc.format.extent57-70-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.titleModos de ler e ações de leitura waysto read and actions of readingpt
dc.title.alternativeWays to read and actions of readingen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higyno Muzzi Filho, n.737, Câmpus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN15190919-2013-13-27-57-70.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Profissão Docente-
dc.identifier.lattes9600062169250020-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.