You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114757
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDeliberato, Débora-
dc.contributor.authorMassaro, Munique-
dc.contributor.authorGoldoni, Natálie Iani-
dc.contributor.authorSilveira, Júlia M. Vicente da-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:26Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:51Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:26Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:51Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/43427-
dc.identifier.citationInformática na Educação, v. 16, n. 2, p. 89-102, 2013.-
dc.identifier.issn1982-1654-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114757-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114757-
dc.description.abstractThis study aimed to enter a training program for family members of children, youth and adults who use augmentative and alternative communication systems in the context of alternative languages . The study included families in the age group of 25-65 years in the period 2010- 2012. The activities were held weekly with duration of one hour in a alternative communication laboratory. All activities were videotaped and after that, the verbal participants’ reports were transcribed. The obtained categories were analyzed according to the steps of the program. The results indicated that families realized: the necessity of graphics systems for communication; the importance of adapted materials; and the need to understand their children’s different skills. The study reinforced the need for systematic and continuous guidance for families, as well as highlighted the use of graphics systems in the context of language.en
dc.description.abstractEste trabalho teve como objetivo inserir um programa de capacitação de familiares de crianças, jovens e adultos usuários de sistemas suplementares e alternativos de comunicação no contexto das linguagens alternativas. Participaram deste estudo famílias na faixa etária de 25 a 65 anos no período de 2010 a 2012. As atividades foram realizadas semanalmente com a duração de uma hora em um laboratório de comunicação alternativa. Todas as atividades foram filmadas e, após a transcrição dos relatos verbais dos participantes. As categorias obtidas foram analisadas de acordo com as etapas do programa. Os resultados indicaram que as famílias perceberam: a necessidade do uso dos sistemas gráficos para a comunicação, importância da adaptação dos materiais e a necessidade de perceber as diferentes habilidades de seus filhos. O trabalho reforçou a necessidade de orientação sistemática e contínua para as famílias, assim como, destacou o uso dos sistemas gráficos no contexto da linguagem.pt
dc.format.extent89-102-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectEDUCAÇÃO ESPECIALpt
dc.subjectINCLUSÃOpt
dc.subjectFAMÍLIApt
dc.subjectCOMUNICAÇÃO ALTERNATIVApt
dc.titlePrograma de capacitação de famílias de crianças, jovens e adultos usuários de comunicação alternativapt
dc.title.alternativeTraining program for families of alternative communication usersen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, R. Hygino Muzzi Filho,737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, R. Hygino Muzzi Filho,737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN19821654-2013-16-02-89-102.pdf-
dc.relation.ispartofInformática na Educação-
dc.identifier.lattes5154063375333536-
dc.identifier.lattes8011027851554959-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.