You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114778
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFujita, Mariângela Spotti Lopes-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:28Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:53Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:28Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:53Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2010v15n30p91-
dc.identifier.citationEncontros Bibli, v. 15, n. 30, p. 91-104, 2010.-
dc.identifier.issn1518-2924-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114778-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114778-
dc.description.abstractIt is proposed the search of teaching methodology with socio-cognitive approach to present teaching strategies that simulate the experience of professional context that is propitious to work out the tasks of subject analysis for the indexing of documents. Taking into account the contact of the learner indexers with the actual professional context, the proposals of Fourie Portfolio (2002) and Hjørland (2002) principle of the information science social context were applied in the discipline “Indexing” at UNESP Librarianship course in Marília, SP, Brazil. The results taken from this research on teaching strategies in documentary reading show that the methodological and theoretical knowledge, in socio-cognitive perspective, provide a view of a professional context in which the learner indexer is conscious of his strategies of documentary reading and can develop his previous professional knowledge in order to accomplish the indexing tasks compatible to the user informational demand.en
dc.description.abstractPropõe-se a investigação de metodologias de ensino com abordagem sociocognitiva para apresentação de estratégias de ensino que simulem a vivência de contextos profissionais propícios à elaboração das tarefas de análise de assunto para indexação de documentos. Na perspectiva do contato de indexadores aprendizes com um contexto profissional real, foram aplicadas as propostas do Portfólio de Fourie (2002) e o princípio da contextualização social de Ciência da Informação de Hj rland (2002) junto à disciplina Indexação do Curso de Biblioteconomia da UNESP de Marília. Os resultados obtidos desta pesquisa sobre investigação de estratégias de ensino em leitura documentária demonstram que os conhecimentos teóricos e metodológicos, em perspectiva sociocognitiva, proporcionam a visão de um contexto profissional no qual o indexador aprendiz tem consciência de suas estratégias de leitura documentária e consegue desenvolver seu conhecimento prévio profissional, de modo a realizar a tarefa de indexação compatível com a demanda informacional de usuários.pt
dc.format.extent91-104-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectindexaçãopt
dc.subjectensino de indexaçãopt
dc.subjectprotocolo verbalpt
dc.subjectabordagem sóciocognitivapt
dc.subjectcontexto de indexaçãopt
dc.titleO contexto profissional do indexador no ensino de indexaçãopt
dc.title.alternativeThe professional context of the indexer in the teaching of indexingen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.5007/1518-2924.2010v15n30p91-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN15182924-2010-15-30-91-104.pdf-
dc.relation.ispartofEncontros Bibli-
dc.identifier.lattes6530346906709462-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.