You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114819
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Greice Ferreira da-
dc.contributor.authorArena, Dagoberto Buim-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:30Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:17:58Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:30Z-
dc.date.available2016-10-25T20:17:58Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.5902/198464448206-
dc.identifier.citationEducação, v. 39, n. 2, p. 315-324, 2014.-
dc.identifier.issn0101-9031-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114819-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114819-
dc.description.abstractThis article aims to present a discussion of the methodological aspects of teaching and learning to read and write in adult education, in an attempt to seek a dialogue with the Early Childhood Education by pointing convergent elements between these two instances. And, therefore, it proposes a reflection on the construction of human nature and ownership of reading and writing as a humanizing process from the perspective of historical-cultural theory advocated by Vygotsky and his collaborators. In this context it is presented a pedagogical situation in a public school for kindergarten in the state of Sao Paulo, followed by analysis from the perspective of Bakhtin in order to make some approximations in the teaching and learning of the mother tongue with adults and children.en
dc.description.abstractO presente artigo tem como objetivo apresentar uma discussão acerca dos aspectos metodológicos do ensino e da aprendizagem da leitura e da escrita em EJA na tentativa de buscar estabelecer um diálogo com a Educação Infantil ao apontar elementos convergentes entre essas duas instâncias.Para tanto, propõe a reflexão sobre a construção da natureza humana e a apropriação da leitura e da escrita como processos humanizadores dentro da perspectiva da Teoria Histórico-Cultural preconizada por Vygotsky e seus colaboradores. Nesse contexto, é apresentada uma situação pedagógica observada numa escola pública municipal de Educação Infantil do interior do Estado de São Paulo seguida de análise sob a ótica de Bakhtin com o intuito de fazer algumas aproximações no processo de ensino e de aprendizagem da língua materna entre adultos e crianças.pt
dc.format.extent315-324-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectalfabetizaçãopt
dc.subjectalfabetização de adultospt
dc.titleEnsino e aprendizagem da leitura e da escrita na educação de jovens e adultos: diálogos com a educação infantilpt
dc.title.alternativeTeaching and learning of reading and writing in education of young people and adults: dialogues with the childhood educationen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.identifier.doi10.5902/198464448206-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN01019031-2014-39-02-315-324.pdf-
dc.relation.ispartofEducação-
dc.identifier.lattes9019185751164438-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.