Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114844
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Braccialli, Lígia Maria Presumido | - |
dc.contributor.author | Braccialli, Ana Carla | - |
dc.contributor.author | Hallal, Camila | - |
dc.contributor.author | Marques, Nise Ribeiro | - |
dc.date.accessioned | 2015-02-24T13:57:31Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:18:02Z | - |
dc.date.available | 2015-02-24T13:57:31Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:18:02Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier | http://submission-mtprehabjournal.com/revista/article/view/14/5 | - |
dc.identifier.citation | Terapia Manual, v. 9, n. 45, p. 630-634, 2011. | - |
dc.identifier.issn | 1677-5937 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/114844 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114844 | - |
dc.description.abstract | Introduction: The neuropsicomotor development could be negatively affected by several factors occurred in the pre, peri and pos natal period. The early stimulation is implemented by a set of dynamic activities which aim the child development according to the child’s phase. Objective: The purpose of this study was to analyze the functional skills acquisition in the self care area in children with development delay. Participated of this study 9 caregiver of children aged of 0 to 3 years with delay neuropsicomotor. Method: For the data collect was used the self-care area of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) in the version adapted for Brazil. The data collect was performed in two different stages, with an interval of 6 months between the collects. The raw score were transformed in continuous score by the Rasch statistics, then was applied the Shapiro-Wilk and t-student test. Results: The participants obtained a signifi cant higher score in the second stage than in the fi rst (p<0,01). Conclusion: The results of the present study suggests that the early stimulation could be an important intervention in the process of self-care skills acquisition in children with neuropsicomotor delay. | en |
dc.description.abstract | Introdução: O desenvolvimento neuropsicomotor pode ser afetado negativamente por diversos fatores incidentes no período pré, peri e pós natal. A estimulação precoce é implementada por meio de um conjunto dinâmico de atividades que visam o desenvolvimento da criança de acordo com a fase em que ela se encontra. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi analisar a aquisição de habilidades funcionais, na área de auto-cuidado, de crianças com atraso no desenvolvimento. Participaram do estudo 9 cuidadores de crianças de 0 a 3 anos de idade, com atraso no desenvolvimento neuropsicomotor. Método: Para a coleta de dados foi utilizada a área de auto-cuidado da Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) em sua versão adaptada para o Brasil. As coletas foram realizadas por meio de entrevista direta aos cuidadores em duas etapas distintas, com um período de intervalo de 6 meses entre cada coleta. Os escores brutos obtidos nas entrevistas foram transformados em escores contínuos por meio da análise estatística de Rasch e aplicados os testes de Shapiro-Wilk e t-student. Resultados: A pontuação obtida na segunda entrevista foi signifi - cativamente maior que na primeira (p<0,01). Conclusão: Os resultados do presente estudos sugerem que a estimulação precoce pode ser um importante meio de intervenção no processo de aquisição das habilidades de auto-cuidado em crianças com atraso no desenvolvimento neuropsicomotor. | pt |
dc.format.extent | 630-634 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | deficiente | pt |
dc.subject | fisioterapia | pt |
dc.subject | estimulação precoce | pt |
dc.title | Desenvolvimento das habilidade de auto-cuidado em crianças com atraso neuropsicomotor | pt |
dc.title.alternative | Self care skills development in children with neuropsicomotor delay | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Jardim Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN16775937-2011-09-45-630-634.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Terapia Manual | - |
dc.identifier.lattes | 5197619968036480 | - |
dc.identifier.lattes | 9498306801354705 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.