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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114877
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dc.contributor.authorMonteiro, Tamires Alves-
dc.contributor.authorSaravali, Eliane Giachetto-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:33Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:18:06Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:33Z-
dc.date.available2016-10-25T20:18:06Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/2361-
dc.identifier.citationEducação, v. 36, n. 2, p. 279-296, 2011.-
dc.identifier.issn1984-6444-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/114877-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114877-
dc.description.abstractThe paper presents part of an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents on urban violence. The study included 40 subjects aged between 6 and 15; consisting of 10 subjects aged 6; 10 aged 9; 10 aged 12; and 10 aged 15. All subjects were enrolled in two public schools, one located in the interior of São Paulo’s State and the other in greater São Paulo. The subjects underwent three methodological procedures: a clinical interview, the drawing of a picture, and the analysis of a movie. In this paper, we present the data obtained from the application of the clinical interview, specifically those concerning the main theme: “definition of violence.” The results indicate that most subjects have difficulties in understanding and defining the phenomenon of violence and its complexity. They tend to associate it only to the most visible and concrete situations or conflicts, focusing on a basic level of understanding of the social reality. The analysis and the theoretical references are based on the Piagetian perspective about the construction of social knowledge. Pedagogical implications based on the evolutionary psychogenic studies as well as the understanding of the processes covered for the understanding of social reality are also presented in the article.en
dc.description.abstractO artigo apresenta parte de um estudo evolutivo a respeito das ideias de crianças e adolescentes sobre a violência urbana. Participaram deste estudo 40 sujeitos com idade entre 6 e 15 anos, sendo 10 sujeitos de 06 anos, 10 de 09 anos, 10 de 12 anos e 10 de 15 anos, matriculados em duas escolas públicas: uma do interior do estado de São Paulo e outra da grande São Paulo. Os sujeitos foram submetidos a três procedimentos metodológicos: uma entrevista clínica, uma proposta de desenho e a análise de um filme. No presente artigo, são apresentados os dados obtidos a partir da aplicação da entrevista clínica, mais especificamente aqueles referentes ao eixo temático: “definição de violência”. Os resultados indicam que a maioria dos sujeitos apresenta dificuldades em compreender e definir o fenômeno da violência e sua complexidade. Tendem a associá-la somente a aspectos mais visíveis e concretos das situações ou conflitos, concentrando-se no nível mais elementar de compreensão da realidade social. A análise e o referencial teórico da pesquisa baseiam-se na perspectiva piagetiana sobre a construção do conhecimento social. Implicações pedagógicas a partir da realização de estudos psicogenéticos evolutivos, bem como do entendimento dos processos percorridos para a compreensão da realidade social também são apresentadas no artigo.pt
dc.format.extent279-296-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.titlePsicogênese da Noção de Violência: um estudo evolutivo a partir da perspectiva piagetianapt
dc.title.alternativePsychogenesis of the notion of violence: an evolutionary study based on the piagetian perspectiveen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN19846444-2011-36-02-279-296.pdf-
dc.relation.ispartofEducação-
dc.identifier.lattes7377812451347393-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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