You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115017
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBosco, Daniella Cristina-
dc.contributor.authorMartins, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira-
dc.contributor.authorGiroto, Cláudia Regina Mosca-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:41Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:18:24Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:41Z-
dc.date.available2016-10-25T20:18:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5635-
dc.identifier.citationRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 01-30, 2012.-
dc.identifier.issn1982-5587-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/115017-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115017-
dc.description.abstractThe process of inclusion of deaf students at regular and specialized educational institution is a complex issue, which has the main point of discussion its specificity linguistic represented by Brazilian Sign Language. Whereupon, this research analyzed how the discourses of young students with deafness on this type of education at regular and specialized educational institution from a city situated in the State of São Paulo. The aim of this study was analyze the relations between the discourses of deaf students and their production conditionals, using the dimension of Discourse Analysis and the historical-cultural psychology. As parts of this research, were used four deaf students enrolled in schools belong in the city of São Paulo, which two schools are regular and two are specialized to deaf people. The collection instruments build themselves in observation of dialogue situations in classroom and interview semistructured. The interviews were made by video recording, researcher and an interpreter. The results showed that discourse of the student enrolled in the specialized school differs in relation to the ideals of bilingual education, in this case defended by users of the Brazilian Sign Language, fact not observed in the context of the regular school.en
dc.description.abstractO processo de inclusão de alunos com surdez nas instituições comuns e especializadas de ensino é uma questão bastante complexa, que tem como eixo central de discussão sua especificidade linguística representada pela língua de sinais. Diante disso, a presente pesquisa procurou responder como se configuram os discursos de jovens usuários da Libras sobre a utilização dessa modalidade lingüística, nas instituições escolares comuns e especializadas, do sistema de ensino de uma cidade de grande porte do estado de São Paulo. O objetivo central desse estudo foi analisar as relações entre o discurso de alunos surdos e suas condições de produção, sob a ótica da Análise do Discurso. O referencial teórico adotado foi a psicologia histórico-cultural. Fizeram parte da pesquisa três escolas de uma rede municipal de ensino, duas escolas comuns e uma escola especializada. Como participantes, foram selecionadas quatro jovens surdas. Os instrumentos de coleta se constituíram em observação das situações de interlocução em sala de aula e entrevistas semi-estruturadas. As entrevistas foram feitas por meio de videogravações e contaram com a presença de um intérprete. Os resultados mostraram que os discursos das participantes pertencentes à escola especializada sobre a língua de sinais estão relacionados a uma comunidade discursiva, fato não observado no contexto da escola comum.pt
dc.format.extent73-104-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectAlunos com Necessidades Educacionais Especiaispt
dc.subjectSurdezpt
dc.subjectLIBRASpt
dc.subjectEducação inclusivapt
dc.subjectEducação especialpt
dc.subjectPolíticas Educacionaispt
dc.titleAlunos com surdez e o processo de inclusão: uma análise de discursos sobre sobre Língua de Sinaispt
dc.title.alternativeDeaf students and the process of inclusion: a discourse analysis of the sign languageen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua: Hygino Muzzi Filho, no. 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN19825587-2012-07-01-73-104.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação-
dc.identifier.lattes8471116829733774-
dc.identifier.lattes5115827279189665-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.