You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMisquiatti, Andréa Regina Nunes-
dc.contributor.authorBrito, Maria Claudia-
dc.contributor.authorBasso, Caroline Dias Stefani-
dc.contributor.authorOlivati, Ana Gabriela-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:57:47Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:18:39Z-
dc.date.available2015-02-24T13:57:47Z-
dc.date.available2016-10-25T20:18:39Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1689-
dc.identifier.citationPsicopedagogia On Line, v. 1, n. 1, p. 1, 2014.-
dc.identifier.issn1808-6225-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/115133-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115133-
dc.description.abstractThis study aims to report the experience of the process of developing a guidance manual on autism spectrum disorders (ASD) directed to professionals that working in preschool. 60 teachers participated, of both genders, aged between 23 to 65 years from two preschool in a city in the state of São Paulo. The procedures for preparation of the manual involved the following steps: survey and analysis of scientific literature on the subject; selection of topics to be addressed, implementation and analysis of a questionnaire completed by teachers of preschool; building the first version of the manual; analysis of judges on the first version of the manual, preparation of the final version of the manual. The questionnaire consisted of 52 questions and aimed to verify the knowledge of teachers about ASD. As a result the final version of the manual contains information about the TEA and issues involving social inclusion and inclusive education specifically for this population. Highlights the importance of getting the knowledge to teachers in early childhood education, with manual material support to verbal directions, which can be queried at different times. The manual aims to present relevant, but clear and objective information in accessible language. Moreover, the method described here can provide data to assist in the preparation of materials for professionals working in inclusive education of students with psychopathology in childhood.en
dc.description.abstractEste trabalho tem como objetivo relatar a experiência do processo de elaboração de um manual de orientação sobre os transtornos do espectro do autismo (TEA) voltado a profissionais que atuam na Educação Infantil. Participaram 60 professores, de ambos os gêneros, com idades entre 23 e 65 anos de duas escolas de Educação Infantil de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Os procedimentos para elaboração do manual envolveram as seguintes etapas: levantamento e análise de literatura científica sobre o tema; seleção de temas a serem abordados; aplicação e análise de um questionário respondido por professores da Educação Infantil; construção da primeira versão do manual; análise de juízes sobre a primeira versão do manual; elaboração da versão final do manual. O questionário utilizado foi composto por 52 questões e teve a finalidade de verificar o conhecimento dos professores sobre os TEA. Como resultado a versão final do manual contém informações sobre os TEA e aspectos que envolvem a inclusão social e mais especificamente a educação inclusiva para esta população. Destaca-se a importância em levar o conhecimento aos professores da educação infantil, sendo o manual um material de apoio a orientações verbais, que pode ser consultado em diferentes momentos. O manual busca apresentar informações relevantes, mas claras e objetivas com linguagem acessível. Além disso, o processo aqui descrito pode oferecer dados que auxiliem na elaboração de materiais para profissionais que atuam na educação inclusiva de alunos com psicopatologias na infância.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)-
dc.format.extent1-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.titlePsicopatologia e educação infantil: elaboração de manual de orientação sobre os transtornos do espectro do autismopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Avenida Hygino Muzzy, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN18086225-2014-01-01-01.pdf-
dc.relation.ispartofPsicopedagogia On Line-
dc.identifier.lattes6014044753699246-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.