You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115360
Title: 
As relações entre a construção da abstração reflexionante e o conhecimento social: um estudo psicogenético
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-5962
Abstract: 
  • This article aims to investigate the construction of reflective abstraction and relate it to the construction of social knowledge. So, two methodological tools were applied to 60 students aged between ten and 16 years: a) evidence of the construction of surfaces and perimeters b) clinical interview about the origins of Earth and life. The main results show that participants were presented at more elementary levels of constuction of reflective abstraction and contruction of social knowledge despite the advanced age and schooling. Statistical analysis revealed a highly significant relationship between the constuction of abstraction and social knowledge.
  • O objetivo desse artigo foi investigar a constru- ção da abstração reflexionante e relacioná-la à construção do conhecimento social. Para tanto, foram aplicados, a 60 estudantes, entre dez e 16 anos, dois instrumentos metodológicos: a) prova da construção das superfícies e perímetros dos retângulos, b) entrevista clínica sobre a origem da Terra e da vida. Os principais resultados apontam que os participantes se apresentaram em níveis mais elementares na construção da abstração reflexionante e na construção do conhecimento social, apesar da idade e escolarização avançadas. A análise estatística evidenciou uma relação altamente significativa entre a construção da abstra- ção e do conhecimento social.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista de Educação Publica, v. 23, n. 54, p. 759-779, 2014.
Time Duration: 
759-779
Source: 
http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1327
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115360
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.