You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115383
Title: 
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
Author(s): 
Arena, Dagoberto Buim
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
  • 0102-387X
  • 317-0972
Abstract: 
  • The article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian.
  • O artigo analisa, inicialmente, os dados de pesquisa sobre leituras de professores e bibliotecas escolares do Oeste Paulista, concluída em 2009. Em seguida aborda os problemas estruturais que impedem o efetivo funcionamento das bibliotecas, entre eles a desconsideração pela função do bibliotecário escolar, apesar dos dispositivos legais recentes, importantes, mas ambíguos. Posteriormente, propõe a reconfiguração do conceito de biblioteca e de sua organização com a incorporação da sala de informática, atualmente dela apartada e com maior aporte estrutural e financeiro. Finalmente, o autor mostra ser necessário rever, além do conceito de biblioteca, o ensino do ato de ler, para compreendê -lo como ato cultural a ser apropriado pelas novas gerações no interior das escolas e de suas renovadas bibliotecas, com a presença imprescindível do bibliotecário.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011.
Time Duration: 
10-17
Keywords: 
  • leitura
  • biblioteca escolar
Source: 
http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/115383
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.