You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115430
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBerti, Larissa Cristina-
dc.contributor.authorFerreira-Gonçalves, Giovana-
dc.date.accessioned2015-02-24T13:58:04Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:19:15Z-
dc.date.available2015-02-24T13:58:04Z-
dc.date.available2016-10-25T20:19:15Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifierhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/abralin/article/view/32465-
dc.identifier.citationRevista da ABRALIN, v. 11, n. 1, p. 139-196, 2012.-
dc.identifier.issn1678-1805-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/115430-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/115430-
dc.description.abstractIn this article, we present different interpretations to the phenomenon of velar fronting, found in the speech of children. This phenomenon is discussed under both of the following paradigms: the symbolic one – which considers the existence of segments as sources of categorical representations – and the dynamic one, which not only considers different representational units, but also provides an alternative conception of what may be taken as a representation. The analysis focuses on acoustic data produced by children of about three years of age under controlled conditions in a ludic context. The results indicate that the subjects have a covert contrast between alveolars and velars that may be interpreted in light of at least three dynamic hypotheses.en
dc.description.abstractNeste trabalho, apresentamos interpretações para o fenômeno de anteriorização de velares na fala de crianças, a partir de modelos teóricos baseados nos seguintes paradigmas: cognitivo simbólico – o qual tem considerado a existência do segmento enquanto representação categórica –; e dinâmico – o qual não só têm considerado diferentes unidades representacionais, como também apresenta outra concepção para o que se entende por representação. A análise focaliza dados acústicos produzidos por crianças de cerca de três anos de idade sob condições controladas num contexto lúdico. Os resultados indicam que todos os sujeitos possuem um contraste encoberto entre as velares e alveolares que pode ser interpretado à luz de pelo menos três hipóteses dinâmicas.pt
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS)-
dc.format.extent139-196-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectaquisição fonológicapt
dc.subjectanálise acústicapt
dc.subjectfonologia gestualpt
dc.titleA aquisição do contraste /t/ e /k/ sob a ótica dinâmicapt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Pelotas (UFPEL)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, Brasil-
dc.description.sponsorshipIdFAPERGS: 1015742-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1678-1805-2012-11-01-139-196.pdf-
dc.relation.ispartofRevista da ABRALIN-
dc.identifier.lattes2728745764334420-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.