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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/117857
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFeitosa, Helvécio Neves-
dc.contributor.authorRego, Sergio-
dc.contributor.authorBataglia, Patricia-
dc.contributor.authorRego, Guilhermina-
dc.contributor.authorNunes, Rui-
dc.date.accessioned2015-03-19T16:20:24Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:36:21Z-
dc.date.available2015-03-19T16:20:24Z-
dc.date.available2016-10-25T20:36:21Z-
dc.date.issued2013-03-01-
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100002-
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 1, p. 5-14, 2013.-
dc.identifier.issn0100-5502-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/117857-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/117857-
dc.description.abstractThe authors conducted a cross-sectional short-term study using Lind's Moral Judgment Test (MJT) to compare the moral judgment competence (C-score) among students in the first and eighth semesters from a medical school in the Northeast region of Brazil. This study also evaluated the influence of such factors as age and gender on moral competence. A difference equal to or greater than 5.0 points (absolute effect-size) on the C-score was considered significant. A regression of moral judgment competence among the students in their eighth semester in relation to the students in the first semester (C-score: 20.5 and 26.2 points, respectively) was observed. In the analysis of the students' performances in terms of MJT dilemmas, the phenomenon of moral segmentation was observed in both semesters, and the students performed better on the worker's dilemma than on the doctor's dilemma. Among students in the same semester of study, older students had lower C-scores. When comparing performance by gender, there was no significant difference between men's and women's C-scores. The finding of regression or stagnation in moral competence among the medical students demands deep reflection by those who work with the political-pedagogical projects of medical schools and by the entire faculty, in order to seek strategies to reverse this condition.en
dc.description.abstractOs autores realizaram estudo de corte transversal para avaliar a competência de juízo moral, com a aplicação do Moral Judgment Test (MJT) proposto por Lind, entre estudantes do primeiro e do oitavo semestre de uma escola médica na Região Nordeste do Brasil. Compararam-se as turmas do primeiro e do oitavo semestre com relação ao escore C e avaliou-se a influência de fatores como idade e sexo sobre a competência moral. Uma diferença igual ou superior a 5,0 pontos (absolute effect-size) entre os valores do escore C foi considerada significante. Observou-se regressão da competência de juízo moral entre os alunos do oitavo semestre com relação aos do primeiro semestre (escore C 20,5 x 26,2 pontos, respectivamente). Na análise do desempenho dos alunos por dilemas do MJT, observou-se o fenômeno da segmentação moral em ambas as turmas, com melhor desempenho dos alunos no dilema do operário com relação ao dilema do médico. Entre alunos do mesmo semestre, aqueles com idade mais avançada apresentaram níveis mais baixos de escore C quando comparados aos alunos mais jovens. Não houve diferença significante entre homens e mulheres com relação à competência de juízo moral. A constatação de que ocorre estagnação ou regressão da competência de juízo moral no transcurso da graduação médica deve ser motivo de preocupação para os professores e para os responsáveis pelo planejamento curricular, no sentido de buscar estratégias para reverter o quadro.pt
dc.format.extent5-14-
dc.language.isopor-
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médica-
dc.sourceSciELO-
dc.subjectEducação Médicapt
dc.subjectEducação de Graduação em Medicinapt
dc.subjectEstudantes de Medicinapt
dc.subjectDesenvolvimento Moralpt
dc.subjectEducation, Medicalen
dc.subjectEducation, Medical, Undergraduateen
dc.subjectStudents, Medicalen
dc.subjectMoral Developmenten
dc.titleCompetência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo pilotopt
dc.title.alternativeMoral judgment competence of medical students: a pilot studyen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade de Fortaleza-
dc.contributor.institutionUniversidade Federal do Ceará-
dc.contributor.institutionUniversidade do Porto-
dc.contributor.institutionFundação Oswaldo Cruz-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade de Fortaleza-
dc.description.affiliationUniversidade Federal do Ceará-
dc.description.affiliationUniversidade do Porto-
dc.description.affiliationFundação Oswaldo Cruz-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-
dc.identifier.doi10.1590/S0100-55022013000100002-
dc.identifier.scieloS0100-55022013000100002-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileS0100-55022013000100002.pdf-
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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