You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/118142
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGobbi, Marcia Valéria Zamboni [UNESP]-
dc.contributor.authorAvelar, Thales Stewart-
dc.date.accessioned2015-03-23T15:06:03Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:36:56Z-
dc.date.available2015-03-23T15:06:03Z-
dc.date.available2016-10-25T20:36:56Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationAVELAR, Thales Stewart. O retorno: identidades à deriva no romance português contemporâneo. 2013. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2013.-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/118142-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/118142-
dc.description.abstractThis paper concentrates on the analysis of how the typical voices of History are manifested, which is achieved by the aesthetics of the contemporary Portuguese narrative, as it aims at the same time the reflexion and the reformulation of the Lusitanian cultural imaginary in the course of O retorno, a novel by Dulce Maria Cardoso. The hypothesis that arises is that the trajectory of Rui’s individual experience, as wells as the other’s characters “retornados” looking for identity, is parallel to the proposed revision of the Portuguese nation collective cultural imaginary in the decolonization context, after the 25th April Revolution. It is its objective to investigate how the historical processes concerned to the concepts of exile and uprooting, displacement and belonging (BAUMAN, 2005) are fictionalized in the novel, seen as motes for Rui’s pursuit for identity and for the revision of the Portuguese Destiny themeen
dc.description.abstractO presente trabalho concentra-se na análise das maneiras como se manifesta a típica revisão das vozes da História, empreendida pela estética da narrativa portuguesa contemporânea, ao mesmo passo em que esta procura a reflexão e a reformulação do imaginário cultural lusitano no percurso do romance O retorno, de Dulce Maria Cardoso; a hipótese que se põe é a de que a trajetória da experiência individual de Rui e de outros personagens “retornados” à procura de uma identidade é paralela à proposta de revisitar o imaginário cultural coletivo da nação portuguesa, no contexto da descolonização e do pós-25 de Abril. Trata-se ainda de verificar como os processos históricos ligados aos conceitos de exílio e desenraizamento, deslocamento e pertencimento (BAUMAN, 2005) são ficcionalizados no romance, enquanto motes para a busca de Rui e para a ressignificação do tema do destino portuguêspt
dc.language.isopor-
dc.publisherUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.sourceAleph-
dc.subjectLiteratura portuguesapt
dc.subjectIdentidadept
dc.subjectExiliopt
dc.subjectPortuguese Literaturept
dc.titleO retorno: identidades à deriva no romance português contemporâneopt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.file000734199.pdf-
dc.identifier.aleph000734199-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.