You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/120070
Title: 
Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora
Author(s): 
Moreira, Amanda Miranda
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research is part of the work that I developed as a student researcher participating in the project Pedagogical practice of group work at school: rescue of narrative and teachers´ knowledge. The project was developed in a Rio Claro City Public school (2010-2011).I weekly attended that school for two years, following the pedagogical work of a teacher. During this period, her practices caught my attention, especially the way that she looked at the social context and the life stories of her students. For this reason, I propose to develop a qualitative research with the objective of examining the pedagogical practice of a elementary school teacher (initial series) and understand the extent to which her practices favor the emancipation of students. I intend to extend/apply the concept of emancipation from the theoretical perspective of Paulo Freire. The data will be obtained from the following documents: my records (notebook 1-2010 and notebook 2-2011); letters elaborated by me and sent to the teacher; letters written by the teacher and sent to me; articles produced by this teacher and her work plans. The research intends to contribute to the legitimacy of teacher knowledge in daily school
  • Esta pesquisa é parte do trabalho que desenvolvi como aluna pesquisadora ao participar do projeto de pesquisa “Prática pedagógica do trabalho coletivo na escola: resgate da narrativa e dos saberes dos professores”. O projeto foi desenvolvido em uma escola da rede municipal de Rio Claro (2010-2011). Estive inserida na escola no período de dois anos acompanhando semanalmente o trabalho pedagógico de uma professora. Ao longo desse período, seu olhar atento ao contexto social e às histórias de vida de seus alunos chamou minha atenção. Por este motivo, proponho desenvolver uma pesquisa qualitativa com o objetivo de analisar, a prática pedagógica de uma professora do Ensino Fundamental I e compreender em que medida suas práticas favorecem a emancipação dos alunos. Pretendo aprofundar o conceito de emancipação a partir da perspectiva teórica de Paulo Freire. Os dados serão obtidos a partir dos seguintes documentos: meus registros (caderno1- 2010 e caderno2-2011), cartas elaboradas por mim e encaminhadas à professora, cartas escritas pela professora e dirigidas a mim, artigos produzidos pela professora e seus planos de trabalho. A pesquisa pretende contribuir com a legitimação dos saberes docentes produzidos no cotidiano escolar
Issue Date: 
2012
Citation: 
MOREIRA, Amanda Miranda. Práticas pedagógicas: contribuições para pensar em uma educação emancipadora. 2012. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2012.
Time Duration: 
56 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Professores - Formação
  • Pratica de ensino
  • Ensino fundamental
  • Crianças - Desenvolvimento
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/120070
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.