You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAmorim, Pablo Simpson Kilzer-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:29Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:45:55Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:29Z-
dc.date.available2016-10-25T20:45:55Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/34687-
dc.identifier.citationRevista do Instituto de Estudos Brasileiros, v. 53, p. 107-127, 2011.-
dc.identifier.issn0020-3874-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122265-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122265-
dc.description.abstractThis essay intends to point to a possible dialogue between Mário de Andrade and Max Jacob, starting from the books of poems Paulicéia desvairada (1922) and O losango cáqui (1926), Le cornet à dés (1916) and Le laboratoire central (1921). Divided into three parts, it investigates the figuration in the two poets of the harlequin’s image, through which both would operate several displacements. One of them, the resumption of a romantic mythology of the artist, as in Baudelaire, and the conscience of his staging character. Other, through the opposition between reason and madness, legitimating a lyrical state as a way to a different perception of the reality. Lastly, through the proposition of an artistic sincerity, moral of work with deep impact over the literary language.en
dc.description.abstractEste ensaio pretende apontar para um possível diálogo entre Mário de Andrade e Max Jacob, a partir dos livros de poemas Paulicéia desvairada (1922) e O losango cáqui (1926), Le cornet à dés (1916) e Le laboratoire central (1921). Organizado em três partes, investiga a figuração nos dois poetas da imagem do arlequim, por meio da qual ambos operariam diversos deslocamentos. Um deles, a retomada de uma mitologia romântica do artista, como em Baudelaire, e a consci- ência de seu caráter de encenação. Outro, através da oposição entre razão e loucura, legitimando um estado lírico como modo distinto de percepção da realidade. Finalmente, por intermédio da proposição de uma sinceridade artística, moral do trabalho com profunda repercussão sobre a linguagem literária.pt
dc.format.extent107-127-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectMário de Andradept
dc.subjectMax Jacobpt
dc.subjectarlequimpt
dc.subjectpoesia modernapt
dc.subjectvanguardaspt
dc.subjectMário de Andradeen
dc.subjectMax Jacoben
dc.subjectharlequinen
dc.subjectmodern poetryen
dc.subject|avantgardesen
dc.titleDeslizar nas ruas, entre Mário de Andrade e Max Jacobpt
dc.title.alternativeSlide on the streets, between Max Jacob and Mário de Andradeen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, Brasil-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i53p107-126-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN0020-3874-2011-53-107-127.pdf-
dc.relation.ispartofRevista do Instituto de Estudos Brasileiros-
dc.identifier.lattes4630449741868617-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.