You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122316
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLopes, Silvana Fernandes-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:35Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:02Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:35Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:02Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifierhttp://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/issue/view/969/showToc-
dc.identifier.citationSaeculum, v. 22, p. 69-84, 2010.-
dc.identifier.issn0104-8929-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122316-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122316-
dc.description.abstractThis study aims at enhancing the understanding of the educational criticism in the beginning of the twentieth century, focusing on the ideas of Lima Barreto. Before the emergence of the "educational professionals", educational thought was developed by publicists and writers involved in a fertile debate, the results of which became visible in literary and journalistic production. Through the analysis of articles, short texts published in the press, novels and short stories written by Lima Barreto, it’s possible to gather a specific concept of education, underlying his criticism and fictional characterization of school education, as well as an interesting sketch of the cultural profile of Brazilian society at the time. Either explicitly or implicitly, in their evaluative and theoretical references, the limits of the critical readings of the author, which are expressed in the contradiction between negation of the given conditions and their affirmation, unveil the historical aspects of social and educational thinking and criticism.en
dc.description.abstractEste artigo procura ampliar a compreensão da crítica educacional do início do século XX, tomando como objeto de exame o pensamento social de Lima Barreto. Até a emergência dos “profissionais da educação”, o pensamento educacional era elaborado por publicistas e literatos, num fértil debate, cujos resultados apareciam na produção jornalística e literária. Por meio do exame de artigos, crônicas, romances e contos de Lima Barreto, é possível apreender uma determinada concepção educacional, subjacente às críticas e à caracterização ficcional da educação escolar, assim como um interessante esboço do perfil cultural da sociedade brasileira do período. Os limites nos quais esbarra a leitura crítica do autor, expressos na contradição entre a negação das condições dadas e a sua afirmação, explícita ou implícita, nos seus referenciais teóricos e valorativos, revelam o caráter histórico do pensamento e da crítica social e educacional.pt
dc.format.extent69-84-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectBrasilpt
dc.subjectEducaçãopt
dc.subjectEnsino Superiorpt
dc.subjectEducação na Literaturapt
dc.subjectBrazilen
dc.subjectEducationen
dc.subjectHigh Educationen
dc.subjectEducation in Literatureen
dc.titleA contribuição de Lima Barreto para o entendimento da crítica educacional brasileira do início do século XXpt
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN0104-8929-2010-22-69-84.pdf-
dc.relation.ispartofSaeculum-
dc.identifier.lattes2743580427184153-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.