You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122367
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTfouni, Leda Verdiani-
dc.contributor.authorMartha-Toneto, Diana Junkes Bueno-
dc.contributor.authorAdorni, Alessandra-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:39Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:09Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:39Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:09Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifierhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/34-
dc.identifier.citationLinguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 427-454, 2011.-
dc.identifier.issn1415-1928-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122367-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122367-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present some considerations on discursive positions that challenge the textual production of a student from Cycle II Elementary School. We intend to show how a biased reading of the student’s text might not observe significant textual features and disregard the student’s level of literacy, thus ignoring the insertion of this writing in a socio-historical context. Such an approach, while defined by ideology, is determined by the pedagogical discourse that focuses on formal patterns of language, which prevents the teacher from identifying rich and interesting linguistic and textual procedures in the text in question, indicative of the student's literacy and his/her potential for authorship. This reading mostly denies the efforts that have been made to reverse the exclusion of public schools students, weakening the idealist discourse that claims for a “school for everybody”.en
dc.description.abstractO objetivo do presente artigo é tecer algumas considerações sobre a produção textual de um aluno do Ciclo II do Ensino Fundamental. Pretende-se mostrar como o texto do aluno pode ser lido por um viés que deixa de observar características textuais importantes, desconsiderando o seu nível de letramento e, portanto, desconsiderando a inserção dessa escrita em um contexto sócio-histórico. Tal viés, ao mesmo tempo em que é definido pela ideologia, é determinado por um equívoco interpretativo embasado pelo discurso pedagógico escolar que privilegia a língua culta, o que impede o leitor de identificar, no texto em questão, procedimentos linguístico-textuais interessantes e ricos, indicativos do letramento do aluno e de seu potencial de autoria. Essa leitura denega, em grande parte, os esforços que têm sido feitos para reverter a exclusão dos alunos da escola pública, enfraquecendo o discurso idealista que defende a existência de uma escola para todos.pt
dc.format.extent427-454-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectLetramentopt
dc.subjectescrita no Ensino Fundamentalpt
dc.subjectAnálise do Discursopt
dc.subjectLiteracyen
dc.subjectwriting in basic educationen
dc.subjectdiscourse analysisen
dc.titleA dimensão político-pedagógica da “comunicação sem equívocos” frente aos desafios da escola para todos: novos lugares interpretativos para a prática docentept
dc.title.alternativeThe political-pedagogic dimension of unmistaken communication facing the challenges of a “ School for Everybody”: new interpretative places to the teaching practiceen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade de São Paulo (USP)-
dc.contributor.institutionConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Jd. Nazareth, CEP 15054000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1415-1928-2011-14-02-427-454.pdf-
dc.relation.ispartofLinguagem & Ensino-
dc.identifier.lattes1857520068239671-
dc.identifier.lattes3426116122713706-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.