You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122368
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTenani, Luciani Ester-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:39Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:09Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:39Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:09Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifierhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/884-
dc.identifier.citationLinguagem & Ensino, v. 16, n. 2, p. 305-326, 2013.-
dc.identifier.issn1415-1928-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122368-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122368-
dc.description.abstractThis paper deals with hypersegmentation of words that are characterized by the unconventional employment of a graphical boundary (using a white space or hyphen) within the limits of the word, as in "em bora" (“although”, using a white space), and "chama-da" (“called”, using the hyphen). In a study conducted on these data, we identified motivations arising not only from their literate nature but also from the morphosyntactic and prosodic information. We showed that there are linguistic features recurrent in these registers of word boundaries, based on the analysis of texts produced by the students who attended the last four years of elementary school in a public school in São Paulo. In this paper, we advance on this study by selecting data whose characteristics do not match those which were recurrent. We will argue that the unconventional presence of boundary within the written word limits may be interpreted as representing prosodic configurations (of intonation and rhythm nature) which contribute to the construction of the relation of meanings in the text.en
dc.description.abstractEste artigo trata de hipersegmentações de palavras que se caracterizam por emprego não convencional de uma fronteira gráfica (por meio de branco ou hífen) dentro dos limites de palavra, como “em bora”, “chama-da”. Em estudo conduzido sobre esses dados, identificamos motivações advindas de informações prosódica e morfossintática somadas às de natureza letrada. Mostramos que há características linguísticas recorrentes nesses registros de fronteiras de palavras, a partir da análise de textos produzidos por alunos que cursavam as quatro últimas séries do ensino fundamental em uma escola pública paulista. Neste artigo, avançamos nesse estudo ao analisarmos um dado singular cujas características não coincidem com as que se mostraram recorrentes, como demonstraremos. Argumentaremos que a presença não convencional de marca de fronteira dentro dos limites da palavra escrita que analisamos pode ser interpretada como representação de configurações prosódicas, de natureza rítmica e entoacional, as quais contribuem para a construção das relações de sentidos do texto.pt
dc.format.extent305-326-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectPalavrapt
dc.subjectProsódiapt
dc.subjectOrtografiapt
dc.subjectOralidadept
dc.subjectLetramentopt
dc.subjectWorden
dc.subjectProsodyen
dc.subjectSpellingen
dc.subjectOralityen
dc.subjectLiteracyen
dc.titleHipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivospt
dc.title.alternativeHypersegmentation of words: analysis of prosodic and discursive aspectsen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombro, 2265, Jardin Nazareth, CEP 15054-000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Estudos Lingüísticos e Literários, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1415-1928-2013-16-02-305-326.pdf-
dc.relation.ispartofLinguagem & Ensino-
dc.identifier.lattes7563247206294663-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.