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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122400
Title: 
Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares
Other Titles: 
Democracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managers
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1519-0110
Abstract: 
  • After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.
  • Depois de um longo período de ditadura militar, os brasileiros, após a redemocratização ao final dos anos de 1980, experimentaram a possibilidade de eleger seus representantes políticos. Essa experiência de democracia e cidadania contidas no processo eleitoral agora se configura como um dos principais desafios para tornar as escolas públicas brasileiras mais democráticas e participativas, através da eleição dos gestores escolares. A proposta deste trabalho é discutir os aspectos históricos do processo de eleição de representantes no Brasil e as possibilidades das eleições diretas para gestor escolar. Num primeiro momento resgatando a luta da sociedade brasileira em busca de uma efetiva participação política e, posteriormente, apontando os limites e as possibilidades da introdução da eleição direta para gestores escolares, como mecanismo de consolidação de uma escola mais democrática.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.
Time Duration: 
117-132
Keywords: 
  • democracia
  • eleição
  • gestores escolares
  • escolas democráticas
  • democracy
  • election
  • school managers
  • democratic schools
Source: 
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122400
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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