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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122400
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DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorResende, Fernanda Motta de Paula-
dc.contributor.authorAntonini, Vanessa Lara-
dc.date.accessioned2015-04-27T11:55:42Z-
dc.date.accessioned2016-10-25T20:46:13Z-
dc.date.available2015-04-27T11:55:42Z-
dc.date.available2016-10-25T20:46:13Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifierhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069-
dc.identifier.citationOrg & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014.-
dc.identifier.issn1519-0110-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11449/122400-
dc.identifier.urihttp://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122400-
dc.description.abstractAfter a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school.en
dc.description.abstractDepois de um longo período de ditadura militar, os brasileiros, após a redemocratização ao final dos anos de 1980, experimentaram a possibilidade de eleger seus representantes políticos. Essa experiência de democracia e cidadania contidas no processo eleitoral agora se configura como um dos principais desafios para tornar as escolas públicas brasileiras mais democráticas e participativas, através da eleição dos gestores escolares. A proposta deste trabalho é discutir os aspectos históricos do processo de eleição de representantes no Brasil e as possibilidades das eleições diretas para gestor escolar. Num primeiro momento resgatando a luta da sociedade brasileira em busca de uma efetiva participação política e, posteriormente, apontando os limites e as possibilidades da introdução da eleição direta para gestores escolares, como mecanismo de consolidação de uma escola mais democrática.pt
dc.format.extent117-132-
dc.language.isopor-
dc.sourceCurrículo Lattes-
dc.subjectdemocraciapt
dc.subjecteleiçãopt
dc.subjectgestores escolarespt
dc.subjectescolas democráticaspt
dc.subjectdemocracyen
dc.subjectelectionen
dc.subjectschool managersen
dc.subjectdemocratic schoolsen
dc.titleDemocracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolarespt
dc.title.alternativeDemocracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managersen
dc.typeoutro-
dc.contributor.institutionUniversidade Estadual Paulista (UNESP)-
dc.description.affiliationUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, N. 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, Brasil-
dc.description.affiliationUnespUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto-
dc.rights.accessRightsAcesso aberto-
dc.identifier.fileISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf-
dc.relation.ispartofOrg & Demo-
dc.identifier.lattes5480864234175333-
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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