Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122400
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Resende, Fernanda Motta de Paula | - |
dc.contributor.author | Antonini, Vanessa Lara | - |
dc.date.accessioned | 2015-04-27T11:55:42Z | - |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T20:46:13Z | - |
dc.date.available | 2015-04-27T11:55:42Z | - |
dc.date.available | 2016-10-25T20:46:13Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/orgdemo/article/view/4069 | - |
dc.identifier.citation | Org & Demo, v. 15, n. 1, p. 117-132, 2014. | - |
dc.identifier.issn | 1519-0110 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11449/122400 | - |
dc.identifier.uri | http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122400 | - |
dc.description.abstract | After a long period of military dictatorship, the Brazilian people, following the redemocratization in the late 1980s, experimented the possibility of electing their political representatives. This experience of democracy and citizenship included in the electoral process, now, appear as one of the main challenges to make the Brazilian public schools more democratic and participative, through the election of school managers. The purpose of this paper is to discuss the historical aspects of the process of electing representatives in Brazil and the possibilities of direct elections for school managers. At first recovering the struggle of the Brazilian society in search of an effective political participation and, subsequently, pointing out the limits and possibilities of the introduction of direct elections for school managers as a mechanism to consolidate a more democratic school. | en |
dc.description.abstract | Depois de um longo período de ditadura militar, os brasileiros, após a redemocratização ao final dos anos de 1980, experimentaram a possibilidade de eleger seus representantes políticos. Essa experiência de democracia e cidadania contidas no processo eleitoral agora se configura como um dos principais desafios para tornar as escolas públicas brasileiras mais democráticas e participativas, através da eleição dos gestores escolares. A proposta deste trabalho é discutir os aspectos históricos do processo de eleição de representantes no Brasil e as possibilidades das eleições diretas para gestor escolar. Num primeiro momento resgatando a luta da sociedade brasileira em busca de uma efetiva participação política e, posteriormente, apontando os limites e as possibilidades da introdução da eleição direta para gestores escolares, como mecanismo de consolidação de uma escola mais democrática. | pt |
dc.format.extent | 117-132 | - |
dc.language.iso | por | - |
dc.source | Currículo Lattes | - |
dc.subject | democracia | pt |
dc.subject | eleição | pt |
dc.subject | gestores escolares | pt |
dc.subject | escolas democráticas | pt |
dc.subject | democracy | en |
dc.subject | election | en |
dc.subject | school managers | en |
dc.subject | democratic schools | en |
dc.title | Democracia e participação nas escolas públicas brasileiras: as possibilidades da eleição direta para gestores escolares | pt |
dc.title.alternative | Democracy and participation in brasilian public schools: the possibilities of direct elections for school managers | en |
dc.type | outro | - |
dc.contributor.institution | Universidade Estadual Paulista (UNESP) | - |
dc.description.affiliation | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, N. 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, Brasil | - |
dc.description.affiliationUnesp | Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto | - |
dc.rights.accessRights | Acesso aberto | - |
dc.identifier.file | ISSN1519-0110-2014-15-01-117-132.pdf | - |
dc.relation.ispartof | Org & Demo | - |
dc.identifier.lattes | 5480864234175333 | - |
Appears in Collections: | Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp |
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.